مفاهیم پایه

پرونده ویژه کلان داده در نشریه دانشجویی اف وان

نشریه اف وان به عنوان نشریه شاخه دانشجویی ACM‌ دانشگاه تهران ، در نسخه جدید خود به موضوع داده های بزرگ و یا کلان داده پرداخته است. در وب سایت این نشریه این توضیحات را با حال و هوای دانشجویی می توانید مشاهده کنید :

فصل‌نامه‌ی دانش‌جویی اف‌یک حدود چهار سال پیش به دنیا اومد. فصل به فصل کلی از بچه‌های دانشگاه تهران درگیر اون می‌شدن و براش زحمت می‌کشیدن. اوایل از هر چیزی می‌نوشتن؛ از الگوریتم‌های هندسی جذاب گرفته تا مصاحبه با مسئول سایت دانشکده‌ی کامپیوترمون. همیشه سعی می‌شد به‌موقع چاپ بشه، ولی بعضی از شماره‌ها با تاخیر چاپ می‌شدن. اما چیزی که مهم است این است که بچه‌‌ها سنگ‌بنای یک مجله‌ی خیلی خوب رو گذاشتن. یک مجله‌ای که الان رسیدیم به شماره‌ی ۱۵ اون و فکرمی‌کنم گل سر سبدشون :دی (البته تا الان).

الان حدود یک سال است که اف‌یک منظم‌تر شده و یک ساختار سه‌بخشی پیدا کرده است: دانشکده، موضوع فصل و مقالات

  • بخش دانشکده : شامل یک‌سری از اخبار دانشکده‌‌ی ماست، ولی همش این نیست. این بخش دغدغه‌های دانش‌جو‌ها رو می‌بینه و سعی می‌کنه به یکی از مهم‌ترین‌هاش جواب بده. در این شماره بحث این بود که بعد از دوره‌ی کارشناسی چی کار باید بکنیم؟ ارشد و دکترا بخونیم یا بریم سر کار؟ دقیق‌تر بگم؛ بحث یا نبود، حرف چرا است. این بخشی است که فقط مال بچه‌های کامپیوتر نیست، حرف‌هایی که توی این بخش زده می‌شه رو هر دانش‌جویی باید بدونه.
  • قسمت بعدی موضوع فصل است. داده‌های بزرگ، big data، چیزی است که داره دنیای فعلی ما رو به‌سرعت متحول می‌کنه! احتمالاً شنیدید که ۹۰٪ اطلاعاتی که تو دنیا ذخیره شدن مربوط به دو سال گذشته است. یه رقم وحشتناک! البته اگه یه کم کامپیوتری‌تر باشین احتمالاً می‌دونین که خیلی از پیشرفت‌هایی که داشتیم مدیون داده‌های بزرگه. پیتر نورویگ (مدیر بخش پژوهش گوگل) می‌گه که ما الگوریتم‌های بهتری نداریم، فقط حجم بیشتری از اطلاعات در اختیارمون هست. اما اگه گیک کامپیوتری نیستین و خیلی از داده‌های بزرگ سر در‌نمی‌آرید هم اشکالی نداره! مجله‌ی ما رو بخونید تا با این ترند هیجان‌انگیز آشنا بشید و ببینید که چه کاربرد‌هایی داره. نویسنده‌های خیلی خوبی توی این شماره از مجله نوشتن. جادی و امیر‌صدیقی رو احتمالاً می‌شناسید، ولی آدم‌های خبره‌ی دیگه تو این زمینه هم سعی کردن که تو این شماره گستره‌ی این بحث رو به تصویر بکشن.
  •  و می‌رسیم به قسمت آخر مجله یعنی بخش مقالات که یک‌سری مطالب مختلف است از گوشه و کنار دنیای کامپیوتر. از ساختار یک تیم بازی‌سازی و وضعیت استارتاپ‌ها گرفته تا توضیح فسلفه‌ی آزادی‌خواهی در نرم‌افزار. این قسمت مجله یک پای ثابت هم داره که ترجمه‌ی یکی از ویدیو‌های تد است، یکی از اون‌هایی که ما فکر می‌کنیم جزو مهمترین‌هاشون هستن و هر کسی باید اون‌ها رو ببینه یا بخونه!

برای دریافت نشریه می توانید آدرس نشریه که در ابتدای نوشتار آمده است مراجعه کنید.

 

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا