معرفی و اخبار عمومی

امکان جدید بسط جداول در اس کیو ال سرور ۲۰۱۶

در بسیاری از جداول بانکهای اطلاعاتی، اغلب داده هایی که در مورد جستجو و بازیابی قرار می گیرند، داده هایی هستند که اخیراً ذخیره شده اند و به ندرت به داده هایی مثلا با قدمت یکسال پیش نیاز داریم .

بنابراین بسیار عقلانی به نظر میرسد که داده های قدیمی را جدا از داده های جدید نگه داریم تا سرعت بازیابی و جستجو و درج اطلاعاتمان بالا رود. از طرفی با ایجاد یک مکانیزم بهینه ، کاری کنیم که در صورت جستجوی داده های قدیمی تر، آنها نیز در نتایج ظاهر شوند و کاربر متوجه تفکیک این دو بخش (داده های قدیمی ، داده های جدید) نشود.

IC800242.jpeg

مایکروسافت در نسخه جدید اس کیو ال سرور یعنی SQL Server 2016‌ این امکان را به مجموعه امکانات خود اضافه کرده است و از سرویس ابری و آنلاین آژور Azure  برای ذخیره داده های قدیمی و از سیستم محلی کاربر برای داده های جدید استفاده می کند. نکته جالب ماجرا اینجاست که با فعال کردن این قابلیت که StretchDB نام دارد و ساخت یک حساب کاربری در سرویس ابری آژور، عملیات انتقال داده ها به سرور آژور به صورت خودکار توسط خود اسکیو ال سرور انجام میگیرد و بازیابی اطلاعات هم به صورت خودکار صورت می پذیرد.

IC835282.jpeg

برای مشاهده جزییات بیشتر، علاوه بر مستندات خود مایکروسافت،  به این مقاله هم می توانید رجوع کنید .

البته این امکان در پستگرس ۹.۵ هم با معرفی جداول خارجی و استفاده از تریگرها فراهم شده است .

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا