پردازش زبان طبیعیکاربردهانمونه های کاربردی

مجلس گرافی – یک کار مهندسی داده حرفه ای به زبان فارسی

زلیخا گفتن و یوسف شنیدن             شنیدن کی بود مانند دیدن

امروزه حرف از مهندسی داده و ضرورت پردازش و استفاده موثر از داده ها به کرات به گوش می خورد اما مثالهای فارسی و بومی که بتوان به علاقه مندان نشان داد که خروجی کار یک مهندس و تحلیل گر داده باید مثل فلان سایت بومی باشد ، اندک و انگشت شمارند.

دوست خوبم جناب دکتر مجید عبدالرزاق نژاد، چند روز پیش یک لینکی را برایم ارسال کرد و در آن  یک کار خوب آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشگاه تهران به نام مجلس گرافی را به بنده معرفی کرد.

به شخصه وقتی سایت را باز کردم و آمار و اطلاعات و نمودارهای جالبی که برای هر نماینده مجلس در چهار سال گذشته تولید شده بود و همچنین آمار مقایسه ای ارائه شده را دیدم بسیار لذت بردم . از اینکه از داده هایی که اصلاً به چشم نمی آمده اند و در اختیار عموم هم قرار داشته اند، بتوانیم یک داشبورد تحلیلی خوب و جذاب ارائه کنیم، مهارتیست که امروزه واقعاً در ایران به آن نیاز داریم .

برای این دوستان که زحمت این کار حرفه ای را کشیده اند، آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم شاهد گسترش این نوع از داشبوردهای مدیریتی و تحلیلی در بخش های مختلف کشاورزی ، اجرایی ، اقتصادی و … باشیم و اطلاعات موجود حوزه های مختلف را به داده های ارزشمند تصمیم ساز تبدیل کنیم .

نمونه هایی از اطلاعات و نمودارهای ارائه شده را برای آقای احمد توکلی نماینده تهران در  مجلس گرافی را در زیر می توانید ببینید ….

12

13

15

11

14

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا