ابزارهای هوش تجاری

شروع کار با Qlik Sense Desktop

همانطور که قبلاً اشاره شد، نرم افزارهای هوش تجاری  Qlik به عنوان یکی از سه پرچمدار ابزارهای هوش تجاری در دنیا ، جایگاه مهمی در دنیای پردازش داده دارند و اکنون که کشور ما در زمینه ذخیره و بازیابی اطلاعات، به بلوغ کافی رسیده است، زمان رایج شدن ابزارهای هوش تجاری در سطح سازمانها، ادارات و شرکتها رسیده است.

سایت مهندسی داده با درک ضرورت این امر و با هدف رواج و گسترش ابزارهای تعاملی هوش تجاری و تصمیم سازی داده محور، تصمیم به انتشار سلسله مقالات آموزشی ابزارهای هوش تجاری رایج دنیا گرفته است که از این سری مقالات، قبلاً نرم افزار Power BI مایکروسافت آموزش داده شده است و اکنون به صورت حرفه ای قصد آموزش کیولیک (نرم افزار Qlik Sense) را داریم .‌

QLiik به عنوان یک شرکت پیشرو و  ارائه دهنده خدمات تحلیل داده و هوش تجاری، به ارائه مجموعه نرم افزارهایی پرداخته است که کاربران به ساده ترین حالت ممکن بتوانند انواع داده ها را از منابع مختلف داده ای مانند فایلهای متنی،  بانک های اطلاعاتی نوین و کلاسیک، هدوپ و مانند آن، خوانده، نمودارها و گزارشات تعاملی را بسته به نیازهای روزانه خود، ایجاد و مدیریت کنند و اطلاعات مفید داده ها را به صورت بصری (Visual) مشاهده کنند.

شرکت کیولیک دو نرم افزار اصلی هوش تجاری دارد با نامهای Qlik View و Qlik Sense .

نرم افزار Qlik View قدمت زیادی دارد و نرم افزار اصلی این شرکت است که بیشتر برای کاربران حرفه ای و متخصصین علم داده طراحی شده است اما نرم افزار Qlik Sense‌ با هدف ساده سازی فرآیندهای پردازش و نمایش داده و در یک کلام، Self Service BI یا هوش تجاری شخصی، در چند سال اخیر به بازار ارائه شده است  . کیولیک سنس برای عموم کاربرانی که با تخصص های مختلف قصد استخراج اطلاعات مفید از داده ها و نمایش گرافیکی نتایج را دارند، طراحی و پیاده سازی شده است و نسخه رومیزی آن به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است . (برای دانلود کیولیک ویو از این لینک استفاده کنید)

در این بخش ما برای اولین بار برنامه ی Qlik Sense را امتحان می کنیم. نرم افزار را باز کرده و بررسی سریعی روی نرم افزار انجام خواهیم داد. بعد از نصب، کیولیک دارای سه مثال کاربردی شامل Executive Dashboard، Helpdesk Management و Sales Discovery می باشد. ما به مرور سریع برنامه ی کاربردی Executive Dashboard می پردازیم و کند و کاو در آن را به شما واگذار می کنیم.

نصب و راه اندازی

کیولیک سنس را از این آدرس می توانید دانلود کنید. برای کابران ایرانی، امکان دانلود وجود ندارد و در صورت نیاز ، می توانند نسخه ۶۴ بیتی آنرا از آپلودبوی دانلود کنند.

بعد از نصب آن که به راحتی انجام خواهد شد، آیکون آن در میزکار شما نمایان خواهد گشت . کیولیک سنس را با دو بار کلیک بر روی آیکون آن اجرا می کنیم.

2-1

هنگامی که کیولیک باز می شود، بر روی دکمه ضربدر کلیک کنید (در تصویر مشخص شده است) تا پنجره ی آغازین بسته شود:

2-2

حالا در صفحه اصلی نرم افزار هستیم. بر روی صفحه، کاربر می تواند برنامه های خود را باز کرده، به آن ها دسترسی داشته و به مدیریت برنامه های خود بپردازد.

چهار بخش اصلی کیولیک سنس طبق شکل زیر از قرار زیرند :

در منطقه ی ۱، شما می توانید بخش راهنما را بیابید.

منطقه ی ۲ بخش اصلی این صفحه است. در این بخش، کاربران برنامه های خود را مشاهده می کنند، همانطور که می دانید کیولیک چند برنامه پیش فرض دارد که کاربر می تواند برای شروع به آنها مراجعه کند.

در منطقه ۳، یک دکمه به منظور ایجاد برنامه ی جدید و دو دکمه نیز برای مدیریت ترتیب برنامه ها وجود دارد.

در بخش ۴، یک دکمه برای دسترسی به QlikCloud و یک دکمه ی جستجو تعبیه شده است .

2-3

 

بگذارید با بررسی یک برنامه ی کاربردی کار را شروع کنیم. بر روی دکمه ی Executive Dashboard کلیک کنید تا برنامه باز شود.هر برنامه ی کیولیک در چندین صفحه متفاوت سازماندهی می شود، مانند شیت ها (sheet) در یک برنامه ی صفحه گسترده.

تمام این مثالها را به صورت آنلاین هم می توانید مشاهده و بررسی کنید که در نسخه آنلاین نمونه های بیشتری هم قابل مشاهده است.

این برنامه حاوی سه صفحه است و شما می توانید همیشه یک صفحه جدید با کلیک روی Create new sheet ایجاد کنید که در شکل زیر قابل مشاهده است:

2-4

 

بر روی آیکون KPI Dashboard کلیک کنید تا این صفحه باز شود. این صفحه خود شامل سه بخش اصلی است :

  • Key Performance Indicators (KPI)—Expenses
  • Revenue vs Last year
  •  Account Receivables

برای هر معیاری که در این صفحه قصد بررسی آنرا داشته اند (KPI)، آنالیز آنها را با نمودار مختلف می توانید مشاهده کنید. در سمت چپ هم، سه فیلتر شامل Product، Segment و Customer وجود دارد که تمام نمودارها با تغییر فیلترها،‌به روز می شوند :

2-5

با استفاده از دکمه ی گوشه بالا سمت راست، شما می توانید بین صفحات حرکت کنید. به صفحه ی تحلیل فروش(Sales Analysis) بروید:

 

2-6

صفحه ی تحلیل فروش دارای چهار فیلتر در بالای صفحه است که شامل : Segment، Region، Sales Rep Name و Product Group می باشد:

 

2-7

بر روی فیلتر Region(منطقه) کلیک کرده و Europe را انتخاب می کنیم. صفحه ی داشبورد با نمایش داده های مربوط به Europe به روز می شود. انتخاب خود را با کلیک بر روی آیکون تیک تایید کنید.

2-8

نتیجه کار به صورت زیر خواهد بود :

SalesAnalysisQlikSenseSample

کیولیک انتخاب شما را در بالا سمت چپ صفحه نگه می دارد. شما می توانید این فیلتر ها را با کلیک بر روی علامت ضربدر (مطابق شکل زیر) حذف کنید:

 

2-9

با این توضیحات اولیه ، می توانید به گشت و گذار در محیط کیوکیک سنس ادامه دهید.

ما در بخش های بعدی به ایجاد اولین برنامه در کیولیک خواهیم پرداخت؛ برای امروز می توانید دکمه ی خروج را انتخاب کنید.

۳ دیدگاه

  1. سلام

    سرال برای نسخه سرورش نیاز دارم

    اگرامکانش هست کنترل نامبر و سریال نسخه سرورش رو برام ارسال کنید ممنون میشم

     

    با سپاس از توضیحاتتون

  2. چرا این آموزش ادامه داده نشده است؟!

    بنائی:
    ممنون از توجه شما. متاسفانه اکثر مطالب را بنده به تنهایی آماده می کنم و مشغله فراوان کاری، فرصت تکمیل و ادامه کار را از بنده گرفته است.

  3. هر جور هست کار رو ادامه بدید. نه فقط راجب این موضوع راجب همه موضوعات. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا