ابزارهای هوش تجاری

شروع کار با تبلو -بخش اول آشنایی و نصب برنامه

با رواج روزافزون استفاده از بانکهای اطلاعاتی و به تبع آن، انباشت داده های مختلف در سازمانها و شرکتها، ابزارهای تحلیل داده و تصویر سازی اهمیت روزافزونی پیدا کرده اند. نرم افزارهایی که به کمک آنها بتوان به راحتی اطلاعات پنهان در داده ها را کشف کرده، روابط موجود بین موجودیتها را به شکل مناسب نمایش داده و کار را برای مدیران و تصمیم سازان یک سازمان، ساده تر کرد.

همانطور که قبلاً اشاره شد، نرم افزارهای هوش تجاری Tableau به عنوان پرچمدار ابزارهای هوش تجاری در دنیا ، جایگاه مهمی در دنیای پردازش داده دارد و سایت مهندسی داده با هدف ترویج دانش استفاده از ابزارهای هوش تجاری، آموزش این نرم افزار پرکاربرد و موثر را در دستور کار خود قرار داده است که البته از این سری مقالات، آموزش مقدماتی  نرم افزار Power BI مایکروسافت و نرم افزار معروف Qlik Sense منتشر شده است و اکنون به صورت حرفه ای قصد آموزش تبلو را داریم .

تبلو (که tab low تلفط می شود) به عنوان یک شرکت پیشرو و  ارائه دهنده خدمات تحلیل داده و هوش تجاری، به ارائه مجموعه نرم افزارهایی پرداخته است که کاربران به ساده ترین حالت ممکن بتوانند انواع داده ها را از منابع مختلف داده ای مانند فایلهای متنی،  بانک های اطلاعاتی نوین و کلاسیک، هدوپ و مانند آن، خوانده، نمودارها و گزارشات تعاملی را بسته به نیازهای روزانه خود، ایجاد و مدیریت کنند.

از بین مجموعه نرم افزار های تبلو، نرم افزار Tableau Public آن، رایگان است و در این سری مقالات به آموزش این نرم افزار به عنوان تبلو عمومی خواهیم پرداخت.

نصب و راه اندازی

از این آدرس ، می توانید نسخه ۱۰ که فعلاً آخرین نسخه این نرم افزار است را دانلود کنید.(نسخه ۳۲ بیتی تبلو عمومی را از این آدرس و نسخه ۶۴ بیتی تبلو را از این لینک دانلود کنید)

جهت دانلود نرم افزار بایستی ابتدا مطابق تصویر در کادر درج شده در صفحه آدرس ایمیل خود را ثبت نمایید و سپس با کلیک بر دکمه Download the App نرم افزار را دریافت نمایید.

tab1

روال نصب کاملا ساده بوده و کافیست پس از انتخاب تیک مربوط به پذیرش قوانین گزینه install را انتخاب نمایید.

صفحه شروع نصب تبلو

پس از اتمام نصب نرم افزار می توانید محیط تبلو را به صورت زیر مشاهده نمایید. به تبلو عمومی خوش آمدید…

tab3

نگاهی به امکانات تبلو

صفحه اصلی تبلو، در تصویر فوق نمایش داده شده است. این صفحه شامل سه بخش اصلی است که به شما اجازه می دهد تا به داده ها متصل شوید(پنل سمت چپ)، کتابچه های کاری خودتان را باز کنید (پنل میانی) و نهایتاً بخش کشف ویژگی های  تبلو ، آموزش و منابع آنلاین آن قرار دارد (پنل سمت راست) .

البته با توجه به تحریم ایران در فهرست خدمات سایت تبلو، ممکن است پنل سمت راست را مشاهده نکنید. چنانچه در سمت راست صفحه قادر به مشاهده سایدبار می باشید می توانید به آموزش ها و مثال های موجود در سایت تبلو متصل شوید. در غیر اینصورت می توانید از طریق سایت تبلو عمومی آموزش ها و فایل های نمونه را دنبال کنید.

اتصال به داده ها

همانطور که در پنل سمت چپ مشاهده می شود، روش های مختلفی برای اتصال به یک منبع داده وجود دارد. شما می توانید به چهار نوع منبع داده مختلف در تبلو متصل شوید. همانطور که در تصویر زیر می بینید، کافیست روی قالب مورد نظر داده های خود کلیک کنید ‌:

  • فایل های مایکروسافت اکسل
  • فایل های متنی با انواع جداکننده ها
  • فایل های مایکروسافت access
  • فایل های OData
  • اتصال به فایل های تحت وب
tab04

همچنین ممکن است داده های شما بر روی یک دامنه عمومی تحت وب قرار گرفته باشند یا ممکن است پایگاه داده خود را بر روی فضاهای ابری از قبیل گوگل آنالیز قرار داده باشید. تبلو امکان دسترسی به تمامی این داده ها را برای شما میسر می کند. در اتصال به فایل های تحت وب شما می توانید آدرس صفحه داده را در پنجره ی مربوط به web data connector وارد نموده و به استخراج داده ها مطابق شکل بپردازید. برای مشاهده توضیحات بیشتر درباره استخراج اطلاعات صفحات وب، می توانید از این آدرس استفاده کنید.

tab06

( جهت آشنایی بیشتر با انواع داده ورودی از اینجا به صفحه راهنمای سایت تبلو مراجعه نمایید).

باز کردن فایلها و ایجاد پروفایل خود

شما می توانید فایل های خود را در سرور تبلو هم ذخیره کنید که در اینصورت برای باز کردن آن ، روی گزینه file کلیک کرده و سپس  Open
from Tableau Public link را انتخاب کنید. در این حالت به سایت تبلو عمومی متصل شده و می توانید به حساب کاربری خود وارد شده و یا ثبت نام نمایید و نهایتاً فهرست کتابچه ها و فایلهای ساخته شده خود را مشاهده نمایید.

در آموزش بعدی به معرفی ویژگی های رابط تبلو عمومی می پردازیم. با ما همراه باشید.

با توجه به تاخیر صورت گرفته در ادامه این آموزش، می توانید از آموزش های ویدئویی کانال مدرسه هوش تجاری در آپارات به زبان فارسی در اختیار عموم قرار گرفته است، استفاده کنید.

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

۲ دیدگاه

  1. ممنون از مطلب خوبتون. لطفا ادامه آموزش ها رو در سایت قرار بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا