مصورسازینمونه های کاربردی

نمایشگر ارتباط موضوعی آیات قرآن با استفاده از داده کاوی

تدبر در قران کریم همواره مورد توجه صاحبان خرد قرار داشته و دارد. رشد علم و فناوری ابزارها و روش های نوینی در خدمت انسان امروز قرار داده که حوزه قران پژوهی و تدبر قرانی نیز از آن بی نصیب نبوده است. چنانچه در حال حاضر ابزارهای سودمندی جهت جستجوی کلمات و عبارات قرانی در قالب نرم افزارهای قرانی توسعه داده شده است. روش های داده کاوی می تواند با استخراج بردار ویژگی ایات و سوره ها، محاسبه شباهت ایات و فراوانی تکرار کلمات، ریشه ها و موقعیت مکانی آنها، جستجوی موضوعی قاعده مند و بطور کلی پردازش زبان قران، ابزارهای مناسبی جهت تصویر سازی و سازمان دهی متن قران مجید ارائه دهد. متن‌کاوی موضوعی قرآن کریم، رویکردی جدید در “پردازش ارتباطات معنایی” میان آیات قرآن کریم است، که با استفاده از ابزارهای داده‌کاوی رایانه‌ای به این کاوش می‌پردازد.

از نمونه کارهایی که در این حوزه وجود دارد، وب سایت الکتاب است، که در قالب یک نرم افزار آنلاین و رایگان، “نمایشگر ارتباط موضوعی آیات قرآن” را در اختیار عموم قرار داده است. با استفاده از این ابزار به راحتی می توان ارتباطات میان آیات قرآن را کشف و بررسی نمود. همچنین می توان درصد مشابهت میان آیات و موضوعات آنها را نیز به تفکیک مشاهده کرد. علاوه بر این از طریق شناسه ی تلگرامی (Alieseraj@) نیز می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را برای پیشبرد این سامانه، ارائه دهید.

از دیگر امکانات سایت الکتاب، در زمینه ی متن کاوی، استفاده از ابر کلمات در این لینک به صورت کره ای از کلمات است که با توجه به تعداد تکرار، هر کلمه در قرآن، سایزبندی شده و با انتخاب هر یک کلمات، به صفحه ای هدایت می شوید، که تعداد تکرار آن کلمه را نمایش می دهد.

برای این دوستان که زحمت این کار حرفه ای را کشیده اند، آرزوی موفقیت می کنیم و امیدواریم شاهد گسترش این نوع ابزارهای تحلیلی در بخش های مختلف باشیم.

در زیر نمونه هایی از عملکرد این ابزارها، به تصویر کشیده شده است.

photo_2016-10-26_22-45-10

quran1

quran2

quran00

quran01

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا