ابزار و کتابخانه ها

SqlDBM ابزاری آنلاین برای مدلسازی بانک اطلاعاتی

چندی پیش مشاهده کردم یکی از بچه‌های فعال واحد آی‌تی، مدلسازی و مستندسازی بانک‌های اطلاعاتی دانشگاه را با ابزاری آنلاین به آدرس sqldbm.com انجام میدهد که با پرس و جو از ایشان، متوجه شدم که به عنوان یک برنامه نویس حرفه‌ای، از کار با این ابزار مدلسازی آنلاین کاملاً راضی است و تنها از امکانات محدودتر نسخه رایگان مانند امکان ایجاد تنها یک پروژه گله‌مند بود که البته مشکل تعداد پروژه‌ها را با قابلیت افزودن تعداد نامحدودی دیاگرام به یک پروژه فعلاً رفع کرده بود.

با توجه به اینکه مدلسازی، مستندسازی و اشتراک گذاری دیتابیس‌های رابطه‌ای در تمامی پروژه‌های تجاری امروزین، نقشی حیاتی دارد، تصمیم گرفتم خودم این ابزار را کمی دقیق‌تر بررسی کنم. در حالت عادی از MySQL Workbench و DBeaver برای مدلسازی و رسم نموداریهای ER‌ و تولید جداول استفاده می کنم اما همواره وجود ابزارهای مفید آنلاین، به دلیل سهولت دسترسی و امکان اشتراک گذاری اطلاعات و تسهیم افراد در فرآیند مدلسازی، به روشهای سنتی ارجح است.

با بررسی اولیه این ابزار آنلاین، آنرا مفید و قابل استفاده یافتم . امکانات و ابزاری که بیشتر نیازهای دیتابیسی یک پروژه را پاسخ گوست :

  • امکان ساخت و ایجاد راحت جداول به صورت گرافیکی
  • امکان ساخت و ایجاد روابط و کلیدهای خارجی
  • ساخت ایندکس های گوناگون بر روی جدول
  • تولید کدهای SQL از روی جداول (Forward Eng)
  • امکان تولید دیاگرام از روی یک فایل SQL (Reverse Eng)
  • امکان گروه بندی جداول از طریق تعریف Schema
  • امکان اشتراک گذاری پروژه
  • ذخیره تاریخچه تغییرات

هر چند هنگام ساخت پروژه تنها دو دیتابیس اصلی رابطه ای یعنی Sql Server و MySQL پشتیبانی می شود اما با توجه به استاندارد بودن اکثر دستورات تولید جدول، می‌توان از این دو نوع دیتابیس هم خروجی لازم برای ساخت جداول در سایر بانکهای اطلاعاتی رابطه‌ای را تولید کرد. (هر چند در نسخه رایگان در هر زمان تنها دو جدول را به SQL‌ تبدیل می کند)

امکانات نسخه رایگان آن هم از قرار زیر است که برای پروژه های معمولی جوابگو خواهد بود:

معرفی یک گزینه برای مشاهده آنلاین ساختار یک دیتابیس : اگر از دیتابیس خود خروجی SQL‌ گرفته‌اید و قصد مشاهده و بررسی روابط موجود بین موجودیت‌ها و جداول را دارید، سایت dbdiagram.io امکان مشاهده گرافیکی جداول و تغییر در آنها را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا