بانکهای اطلاعاتی سطر گستردهمعرفی و آموزشمفاهیم پایه

نگاهی به معماری داخلی کاساندرا

 کاساندرا با معرفی یک معماری نظیر به نظیر یا Peer to Peer که در آن، هیچ ماشینی ارجحیتی به سایر ماشین ها ندارد، یک سامانه کاملاً توزیع شده معرفی کرد که در آن هیچ نقطه شکست یا گلوگاهی وجود ندارد و با رخداد خطا در هر ماشین، سایر ماشین ها وظایف آنرا برعهده می گیرند. به این صورت که داده های موجود در سیستم معیوب، به سرعت از طریق کپی های موجود در سایر سیستم ها، بازتولید شده و مجدداً در شبکه توزیع می­شود و کاربر نهایی به هیچ عنوان متوجه رخداد خطا در یکی از سیستم ها نمی شود.

بنابراین تکرار داده­ ها در کاساندرا یک امر کاملاً الزامی است هم به دلیل محافظت از داده­ ها در مقابل خطاهای سیستمی و هم به دلیل افزایش سرعت خواندن داده­ ها. میزان تکرار داده ­ها در کاساندرا، هنگام ایجاد یک بانک اطلاعاتی جدید که در فرهنگ کاساندرا به آن فضای نام (Keyspace) می­گوئیم، از طریق پارامتر Replication Factor یا فاکتور تکرار یا (RF) تنظیم می شود. RF=3 به این معناست که هر از داده در کاساندرا، سه کپی در سه سیستم مجزا باید نگهداری شود.

تکرار داده­ ها در سیستم های مختلف، مشکلاتی را هم به دنبال خواهد داشت. فرض کنید شما داده ای را از یک سیستم حذف و یا به روز رسانی کرده باشید، اما در سایر سیستم­ ها هنوز این تغییرات اعمال نشده باشد، بنابراین، برخی از کاربران، داده­ های قدیمی و برخی هم داده­ های جدید را دریافت خواهند کرد. برای رفع این مشکل و تضمین جامعیت داده­ ها (Consistency) ، قانون زیر هنگام نوشتن و خواندن داده­ ها در کاساندرا اعمال می شود :

Stylus

که در آن، CL.READ حداقل تعداد سیستم­هایی است که یک داده خاص از تمام آنها باید خوانده شود تا مطمئن باشیم که داده درست را خوانده­ ایم. CL.WRITE هم حداقل تعداد نودهایی است که یک دستور نوشتن، باید در تمام آنها اعمال شود تا عمل نوشتن با موفقیت به اتمام برسد. RF  هم همان ضریب تکرار است . بنابراین فرمول فوق، بیانگر این اصل است که مجموع نودهای لازم برای خواندن و نوشتن اطلاعات باید از ضریب تکرار بیشتر باشد.

یکی از رایجترین پیکربندیهای کاساندرا، پیکربندی زیر است که در آن، برای هر نوشتن و خواندن، دو سیستم در شبکه باید مورد استفاده قرار گیرند.

RF       = 3
CL.READ  = حدنصاب = RF/2 + 1 = 2
CL.WRITE = حدنصاب = RF/2 + 1 = 2
CL.READ + CL.WRITE > RF –> 4 > 3

حدنصاب، برابر نصف + ۱ ضریب تکرار در نظر گرفته می شود.

به این ترتیب حتی اگر یک سیستم دچار نقص شود، داده مورد نیاز از دو سیستم باقیمانده که حاوی تکرارهای آن داده هستند خوانده می شود واگر این دو داده با هم فرق داشتند، داده ای برنده می شود و به کاربر برگردانده می شود که جدیدتر باشد (الگوریتم  Last Write Wins  یا LWW برنده، جدیدترین داده است). این پیکربندی، کمترین سربار را برای سیستم ها دارد و تضمین کننده جامعیت و در دسترس بودن داده­ ها هم هست.

در کاساندرا وقتی رکوردی در پایگاه داده قرار است درج  (Insert) شود، یک نسخه از آن در فایل ثبت تراکنشی به نام  CommitLog ذخیره میشود و سپس یک نسخه از آن در حافظه و در ساختاری به نام Memtableثبت شده، آماده انتقال به دیسک می گردد. در این مرحله، عملیات نوشتن به پایان می رسد و انتقال داده ها از حافظه به دیسک را خود کاساندرا به تدریج و به صورت پشت صحنه انجام میدهد. نوشتن یک نسخه از رکورد در فایل ثبت تراکنش، تضمین می کند که اگر داده های حافظه از بین برود، نسخه ای از اطلاعات درون دیسک وجود دارد که به کمک آن می توان عملیات بازیابی را انجام داد.

نوشتن در فایل ثبت تراکنش یا همان CommitLog به صورت سریالی و همیشه در انتهای فایل صورت میگیرد و همانطور که می دانید نوشتن در انتهای فایل همیشه سریعترین حالت ممکن ذخیره در فایل است. نوشتن در Memtableهم چون در حافظه اصلی است، بسیار سریع صورت می­گیرد و این دو عامل، دلیل اصلی راندمان بالای کاساندرا در عملیات نوشتن هستند. البته معماری اصلی پشت صحنه این ایده، الگوریتم Log Structured Merge Trees است که ایده اصلی آن نوشتن ترتیبی در انتهای فایل و استفاده ترکیبی از حافظه و دیسک برای ذخیره و بازیابی داده ها و در صورت نیاز، ادغام نتایج برای یافتن جدیدترین داده است. عملیات نوشتن در کاساندرا به اتمام می­رسد و سایر عملیاتی که در ادامه شرح داده می­شود عملیات داخلی است که خود کاساندرا برای مدیریت داده­ ها و ذخیره و بازیابی آنها در دیسک انجام می­دهد که مستقل از عمل نوشتن است. بنابراین دلیل اصلی سرعت و کارآیی بالای کاساندرا در نوشتن هزاران داده در ثانیه مربوط به همین نوشتن در انتهای فایل و نیز نوشتن در حافظه است که هر دو عملیاتی بسیار سریع است.

برای هر جدول در حافظه یک Memtable وجود دارد. زمانی که میزان فضای تعیین شده برای یک Memtableاز  مقدار آستانه مشخص شده برای آن (memtable_cleanup_threshold) عبور کند، یک Memtableجدید برای جدول در نظر گرفته می شود و Memtableپر شده در صف انتقال به دیسک قرار می گیرد و در ساختار فایلی به نام  SSTable (مخفف Sorted String Table که یک جدول مرتب شده بر اساس کلیدهاست) نوشته می‌شود. نکته بسیار مهم درباره SSTableها این است که این ساختار، فقط خواندنی است و امکان تغییر آن (جز برای اعمال نشانگر حذف) وجود ندارد . بنابراین اگر Memtableبعدی پر شد، در یک SSTable جدید ذخیره میگردد. راجع به جزییات این مساله و اینکه با این تعداد زیاد SSTableها چگونه رفتار می شود، در ادامه صحبت خواهیم کرد. با انتقال داده ­ها به دیسک و اطمینان از ذخیره پایدار آنها، داده­ های مربوطه در فایل ثبت تراکنش هم پاک می­شوند تا فضای دیسک به صورت بهینه استفاده شود.

هنگام نیاز به خواندن یک داده در کاساندرا، سطرهای حاوی داده، همزمان از دیسک (SSTable) و نیز حافظه (Memtable) خوانده می شود و چون ممکن است داده­ های موجود در حافظه نسبت به داده­ های ذخیره شده، جدیدتر باشند، در انتهای کار وقبل از ارسال داده به کاربر، عملیات ادغام روی داده­ ها صورت می­گیرد و جدیدترین رکورد، به کاربر ارسال می­شود.

شکل زیر این فرآیند را نشان می­دهد :

برای توضیح دقیق­تر شکل فوق، بهتر است نگاهی جداگانه به فرآیند خواندن و نوشتن در کاساندرا بیندازیم. کاساندرا برای اینکه بتواند سریعترین زمان ممکن را برای نوشتن و خواندن اطلاعات فراهم کند، از ساختاری چندلایه برای نوشتن و خواندن اطلاعات استفاده می­کند. نگاهی دقیق­تر به این دو فرآیند و لایه هایی که کاساندرا برای انجام بهینه هر یک درنظر گرفته است، دیدی مناسب از ساختار داخلی کاساندرا به ما خواهد داد.

نوشتن در کاساندرا مراحل زیر را طی می­کند :

  1. ابتدا رکورد جدید در فایل CommitLog نوشته می­شود.
  2. در مرحله دوم، این رکورد جدید که در کاساندرا مجموعه­ ای از کلید/مقدار ها خواهد بود، در حافظه و در ساختاری به نام Memtableدرج می­شود. Memtable یک مجموعه مرتب از کلید/ مقدارهاست که ساختار داخلی بهینه ای برای جستجو و درج اطلاعات دارد. (ساختار  LSM tree که مشابه با درختهای +‌B بوده اما مقیاس پذیرتر است.)
  3. در این مرحله، عملیات نوشتن به اتمام رسیده است و کاساندرا می­تواند درخواست بعدی را پاسخ دهد. (البته بسته به تنظیمات کاساندرا، یک رکورد در چندین نود به همین ترتیب نوشته می­شود و زمانی که حد نصاب نوشتن اعمال شد، عملیات نوشتن موفقیت آمیز تلقی می­گردد.)
  4. هنگامی که Memtableپرشد، تمام داده ­های آن به صورت خودکار بر روی دیسک در ساختاری به نام SSTableذخیره می­شود. جهت اطلاع اینکه ساختار داخلی بخش داده یک SSTableمشابه با Memtableو یک LSM tree است.
  5. در این زمان، فایل CommitLog می­تواند خالی شود.
  6. به صورت دوره ای و برای جلوگیری از ازدیاد تعدادSSTable ها، این جداول با هم دیگر ادغام شده و یک SSTableبزرگتر را تشکیل می دهند.

روند کامل این فرآیند را به صورت نمودار توالی در مستندات رسمی آپاچی در این آدرس می­توانید مشاهده کنید. (نماهای ذخیره شده یا Materialized Views را که در این نمودار مشاهده می کنید، قبلاً در سایت مهندسی داده توضیح داده شده است)

از این پس دیگر آن SSTableتغییر پیدا نمی‌کند. SSTableیک ساختار فقط خواندنی، مرتب شده بر اساس کلید و تغییرناپذیر (immutable) است که این مرتب بودن، پیمایش سریالی و پشت­ سرهم داده­ ها را میسر می­کند. برای دسترسی تصادفی به یک داده خاص در این ساختارهم از فایل ایندکس می توانیم استفاده کنیم.

سوالی که اینجا پیش می­آید این است که چه تعداد SSTableبه ازای یک جدول خواهیم داشت ؟ در حقیقت تعداد SSTableها با تعداد Memtableهای منتقل شده از حافظه به دیسک مرتبط است و ممکن است از یک تا چندین SSTableبه ازای هر جدول داشته باشیم. البته با رسیدن تعداد SSTableها به یک حد مشخص و یا در بازه­ های زمانی یا توسط درخواست کاربر، عملیات کوچک سازی (Compaction) روی این SSTableانجام می­شود و تمام SSTableها به یک عدد کاهش می­یابد و در این بین داده­ های نامعتبر و قدیمی و حذف شده هم پاک می­شوند.

هنگامی که یک داده را تغییر می­دهیم، این داده در یک Memtable جدید ثبت می­شود و در یک SSTableجدید هم نهایتاً ذخیره خواهد شد، بنابراین ممکن است به ازای یک داده خاص، چندین نسخه از آنرا در دیتابیس داشته باشیم که هنگام خواندن اطلاعات باید این مورد را حتماً لحاظ کنیم.

چون تعداد SSTableها به تدریج زیاد می­شود و هنگام خواندن یک داده، باید در تمام آنها برای یافتن جدیدترین نسخه از یک داده، جستجویی انجام دهیم، نیاز به ساختارهای کمکی برای افزایش بازدهی فرآیند خواندن داریم.

مدلسازی داده ها در کاساندرا

نگاهی به مدلسازی داده ها در کاساندرا

چند روز پیش یکی از خوانندگان سایت مهندسی داده، سوالی را در خصوص نحوه طراحی جداول برای یک کاربرد شبکه اجتماعی در کاساندرا مطرح کرد با این توضیحات که قرار است فهرست دنبال کنندگان یک کاربر را ذخیره کنیم . برای این منظور دو جدول در کاساندرا در نظر گرفته ایم : جدول followers و …

۰ comments

به همین دلیل SSTable Index  که مکان شروع هر سطر از یک جدول را در آن مشخص می­کند هم جزء ملزومات یک SSTableاست که هنگام انتقال یک Memtable به دیسک و ساخت SSTableجدید به روزرسانی می­شود و روی دیسک ذخیره می­گردد.

تعداد SSTable Index ها هم ممکن است زیاد باشد، بنابراین یک ساختار مقیم در حافظه هم به نام SSTable Index Summary‌ هم داریم که خلاصه ای از اندیس اصلی را درون خود نگهداری می­کند و هنگام جستجوی اطلاعات، ابتدا از این فایل­های­ مقیم در حافظه شروع می­کنیم. به این ایندکس، PartionIndex هم می گوئیم  و اگر هم Partition Summary جایی دیدید، اشاره به همین مطلب دارد(خلاصه فایل شاخص یک SSTable).

آخرین لایه ­ای که کاساندرا برای افزایش سرعت بازیابی اطلاعات در نظر گرفته است (غیر از بحث cache برای سطرها و برای کلیدها که قابل فعال شدن است)، فیلتر بولوم است که به ازای هر SSTableز مجموع SSTable هایی که به ازای یک جدول کاساندرا ایجاد شده است) تعیین می­کند که یک داده خاص درون آن، وجود دارد یا نه و معمولاً درون حافظه هم نگهداری می­شود که سرعت جستجوی اطلاعات افزایش یابد و خروجی آن هم لیستی از SSTableهاست که ممکن است این داده در آنها وجود داشته باشد و در مرحله بعد، جستجو در خود SSTableها صورت میگیرد که در ادامه، روند کامل آن تشریح شده است.

با این توضیحات، فرآیند خواندن اطلاعات در کاساندرا به صورت زیر است  :

  1. ابتدا سریعترین یا نزدیکترین نود حاوی داده در شبکه تعیین می شود و در خواست خواندن داده به آن نود یا نودها ارسال می­شود.
  2. قبل از هر چیز، اگر قابلیت cache سطر فعال باشد (Row Cache)، داده مورد نظر در این حافظه جستجو شده و در صورت وجود، به کاربر برگشت داده می­شود و عملیات خواندن به اتمام می­رسد. توضیح اینکه، با فعال بودن این قابلیت، با خواندن هر سطر توسط کاربر از SSTable، داده­ های آن برای مراجعات بعدی در حافظه cache به صورت موقت قرار میگیرد.
  3. سپس بولوم فیلتر موجود در حافظه به ازای هر SSTableبررسی می­شود تا مشخص شود کلید مورد نظر در کدامین SSTableها ممکن وجود داشته باشد. (وجود کلید را تخمین میزند اما عدم وجود را با قطعیت بیان می کند : ویژگی اصلی بولوم فیلتر)
  4. سپس حافظه نهان کلیدها چک می شود (Key cache) تا مکان دقیق آن داده در SSTableها مشخص شود و به سرعت قابل واکشی باشد. (در صورتی که قابلیت Cache کلیدها را فعال کرده باشید. ) .
  5. درصورتی­که در مرحله قبل، داده­ ها پیدا نشدند فایل Partition Summary یا همان Partiton Cache (موجود در حافظه به ازای هر SSTable) بررسی می شود تا مکان تقریبی جستجو در فایل Partition Index مشخص شود. سپس فایل Partition Index (همان SSTable Index ) از دیسک خوانده شده ، مکان نهایی داده مورد نظر در SSTable‌ مشخص می­شود.
  1. اگر داده­ ها فشرده سازی شده باشند، ابتدا فایل راهنمای فشرده سازی خوانده می­شود و به کمک آن، داده ­ها از دیسک خوانده شده و بخش مورد نظر، از حالت فشرده خارج می­شود تا بتوان داده­ های مورد نیاز را بازیابی کرد.
  2. فایل­های داده پویش شده و پس از یافتن سطر مورد نظر، ستون­ها و داده­های درخواستی کاربر بازیابی می­شود.
  3. در آخرین مرحله، داده های موجود در Memtable آن جدول هم خوانده شده، در صورتیکه چندین مقدار مختلف به ازای یک داده موجود باشد، براساس مهر زمان یا نشانگر مرگ(Tombstone که در ادامه توضیح داده شده است) تصمیم گیری نهایی صورت میگیرد.
  4. نتایج به کاربر برمی­گردد و بسته به تنظیمات Cacheکلید و سطر هم به روز رسانی می­شود.

شکل زیر این روند را به صورت شماتیک نمایش می دهد  :

نمودار توالی عملیات خواندن در کاساندرا طبق مستندات رسمی سایت آپاچی به شرح ذیل است :

منبع

عملیات حذف در کاساندرا

قبلاً اشاره شد که SSTable ها تغییرناپذیرند. با این فرض، زمانی که رکوردی را از دیتابیس حذف می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

در اغلب پایگاه داده بلافاصله آن رکورد از روی دیسک حذف می‌شود. اما در اینجا، در کاساندار چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد! کاساندار با دستور DELETE همانند یک دستور insert یاupsert  رفتار می‌کند! به این صورت که رکوردی، با یک مارکر حذف به نام  tombstone(نشانگر مرگ یا سنگ قبر)، به SSTable اضافه می‌شود(این یک استثنای کوچیک در ساختار فقط خواندنی SSTable‌ هاست که یک نشانگر مرگ به یک داده اضافه میشود) و مشخص می‌کند که یک رکورد حذف شده است. .tombstone در حین فرایند compaction از SSTable ها حذف می‌شوند.

چرا هنگام حذف یک داده در کاساندرا  این اتفاق رخ می‌دهد؟ چرا همان رکورد مورد نظر حذف نمی‌شود؟ در ادامه علت این کار را با یک مثال نشان خواهیم داد.

کلاستری با ۴ گره و  با تنظیمات زیر مشابه با فوق فرض کنید :

Stylus

فرض کنید در ابتدا داده A بر روی یکی از گره‌ها نوشته شود. همانطور که انتظار داریم، داده مورد نظر به سه ماشین دیگر نیز باید فرستاده شود (ضریب تکرار ۳ است) اما به هر دلیلی این دستور به گره (ماشین) سوم نمی رسد یا در بین اینکه به گره سوم برسد و از دو گره قبلی حذف شده است، دستور خواندن A به کاساندرا ارسال می­شود که کاساندرا هم آن دستور را به گره سوم که هنوز داده A در آن حذف نشده است و نیز یکی از گره­های قبلی ارسال می کند.چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

یکی از گره‌ها مقدار A و گره دیگر مقدار تهی را بازخواهد گرداند. کدام داده صحیحی است؟A  یا تهی؟! در این حالت، مقدار A به عنوان نتیجه به کاربر برگردانده می­شود که یک تصمیم اشتباه است .

حال بیایید و همین سناریو را با tombstone یا مهر حذف (یا نشانگر مرگ) بررسی کنیم. زمانی که دستور حذف به یک ماشین ارسال می‌شود، داده A با یک tombstone علامت گذاری می‌شود. حال اگر بلافاصله دستور Read به یکی از گره‌ها که هنوز فرصت علامتگذاری حذف  را پیدا نکرده است، ارسال گردد، یکی از گره‌ها مقدار A را باز خواهد گرداند، و گره دیگر اعلام خواهد کرد که داده A حذف شده است. حال با قطعیت می‌توان گفت که داده A حذف شده است.

برای مشاهده جزییات بیشتر عمل حذف در کاساندرا که دو شکل فوق و نیز دوشکل ابتدایی مقاله از آن گرفته شده است، به این آذرس مراجعه کنید.

پی نوشت

متن فوق به پیشنهاد یکی از خوانندگان عزیز سایت، جناب آقای فرزین باقری نوشته شده است که بخش انتهایی مقاله که فرآیند حذف در کاسانداراست، توسط ایشان آماده و ارسال گردیده است.

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا