ابزار و کتابخانه هاابزار و کتابخانه ها

نگاهی به چارک های جادویی گارتنر : مقایسه ابزارهای تحلیل و پردازش داده

گارتنر به عنوان یک شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی، نقش بسیار مهمی در بررسی سالیانه روندهای مختلف حوزه فناوری اطلاعات دارد و گزارش های تخصصی آن، راهنمای بسیاری از مدیران ، سرمایه گذاران و فعالان حوزه فناوری اطلاعات در انتخاب فناوری درست و آشنایی با بازار جاری و گستره تکامل ابزارهای مختلف است. (معرفی موسسه گارتنر توسط وب سایت فارسی BIPlus)

آکادمی اندیش سیستم که نمایندگی TARGIT را در ایران بر عهده دارد و اولین کنفرانس هوش تجاری ایران را هم میزبانی می کند، فعالیت گارتنر را این گونه تشریح می کند :

معتبرترین مرجع بین المللی که بطور سالیانه اقدام به رتبه بندی و ارزیابی سازمان های عرضه کننده سیستم های فناوری اطلاعات و هوش تجاری می نماید، سازمان بین المللی مشاوره و تحقیقات گارتنر (Gartner) می باشد.

گروه گارتنر (Gartner)، یک سازمان تحقیقاتی در حوزه فناوری اطلاعات است که در سال ۱۹۷۹ توسط گیدون گارتنر در شهر استامفورد ایالات متحده تأسیس گردید. این سازمان از سال ۲۰۰۲ به گارتنر موسوم گردید و تحقیقاتی که از همان ابتدا از سوی این گروه صورت گرفت بسیار مورد توجه مدیران ارشد فناوری اطلاعات در سازمان‌هایی از قبیل کارگزاری‌های دولتی، شرکت ‌های مخابراتی، مؤسسات خدماتی حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران حوزه فناوری قرار گرفت بطوریکه گارتنر مرجعی مطمئن و باارزش برای مشتریان ۱۲,۴۰۰ شرکت بین المللی قلمداد می‌شود. حوزه فعالیت گارتنر به سه بخش اصلی تحقیق، برنامه‌های اجرایی و مشاوره تقسیم می‌گردد که توسط ۵,۳۰۰ عضو شامل ۱,۲۸۰ تحلیلگر، مشاور و مشتریانی در ۸۵ کشور دنیا انجام می‌گیرد. گارتنر از طریق اطلاعاتی که از سه بخش فوق بدست می‌آورد، حوزه‌های فناوری هر کسب و کاری را تحلیل و تفسیر می‌کند. در سال ۲۰۱۱ این شرکت درآمدی بالغ بر ۱٫۴۶۸ میلیارد دلار و نیز سود خالصی معادل ۱۳۶٫۹ میلیون دلار کسب کرده است.

گارتنر برای هر حوزه تخصصی (لیست گزارشات تخصصی گارتنر) ، سالیانه یک مربع جادویی منتشر می کند که از چهار قسمت یا چارک تشکیل می شود و بر طبق آن، شرکتهای فعال در آن حوزه ، در یکی از چارک ها قرار میگیرند.

جارک های گارتنر - توضیح

که اگر بخواهیم به صورت مفید و مختصر هر کدام از چارک ها را تفسیر کنیم ، می توانیم توضیح زیر را ارائه دهیم (نام گذاری چارک ها و بخش های داخل گیومه از سایت BiPlus به عاریت گرفته شده است) :

  1. Leaders – پیشتازها : طلایه داران حوزه که هم نیازهای امروز مشتری را برآورده می کنند و هم برای آینده ، خود را آماده کرده اند .
  2. Challengersمدعیان: این گروه که نیاز امروز مشتری را به خوبی درک کرده و رضایت آنها را به دست آورده اند، جهت آتی حرکت بازار را ممکن است به درستی تشخیص ندهند و از قافله پیشرفت ، عقب بمانند. «مدعیان شرکهایی هستند که در حال حاضر توانایی اجرایی بالایی دارند و یا بر بخش عمده بازار مسلط هستند ولی علامتی که نشان بدهد سمت و سوی بازار را درک کرده اند ندارند.»
  3. Visonaries – آینده نگرها: این گروه ، برخلاف گروه دوم، جهت حرکت بازار و نیاز آتی مشتری را درک کرده اند اما در حال حاضر، ممکن است استفاده از آنها کمی با ریسک همراه باشد. «آینده نگرها شرکتهایی هستند که درک کرده اند که بازار در حال تغییر است و چشم اندازی برای تغییر نقش خود در بازار دارند ولی در اجرا توانایی لازم را ندارند.»
  4. Niche Players – بازیگران فرصت طلب : این گروه، به عنوان ضعیف ترین گروه، نه بازار بزرگی را در دست دارند و نه جهت گیری آینده بازار را ممکن است به درستی درک کنند اما پتانسیل رشد و پیشرفت را دارند. «بازیگران فرصت طلب شرکتهایی هستند که با موفقیت روی بخش کوچکی از بازار تمرکز کرده اند و نسبت به بقیه در آن بخش اجرای بهتری دارند. این دسته از شرکت ها در هر دو زمینه تکمیل چشم انداز و توانایی اجرا امتیاز کمتری نسبت به دیگران کسب کرده اند و عموما شرکت های تازه وارد به بازار هستند»

 

magic-quadrant1explained

 

البته گارتنر علاوه بر چارک های جادویی (MQ)، گزارش های تخصصی دیگری هم ارائه می دهد مثلاً اگر قصد سرمایه گذاری در یک بخش خاص از حوزه آی تی را دارید ، می توانید از گزارش Hype Cycle گارتنر استفاده کنید و یا اگر می خواهید برای یک نیاز خاص ، ابزار مناسب را پیدا کنید ، مثلاً برای پیش پردازش و پاکسازی داده، بهتر است از گزارشهای Critical Capabilities گارتنر استفاه کنید .

critcap.gif;wad0ca1e22a356dd25

با ذکر این مقدمه، به گزارش های اخیر گارتنر در سه حوزه هوش تجاری، بانک های اطلاعاتی و بسترهای تحلیل داده می پردازیم که می تواند به شما در انتخاب ابزار مناسب ، کمک نماید .

رتبه بندی شرکتها و ابزار هوش تجاری :

معیارهای ارزیابی پلتفرم های هوش تجاری توسط گارتنر را در این آدرس می توانید مشاهده کنید.

 

Gart1

همانطور که می بینید طلایه دار این بخش سه شرکت مایکروسافت، Tableau و Qlik هستند. گزارش کامل را از این آدرس می توانید مشاهده کنید.  توضیحات فارسی این نمودار با شرح معیارهای مورد استفاده را هم می توانید در سایت آکادمی اندیش سیستم بیابید .

ابزارهای تحلیل و پردازش داده و یادگیری ماشین :

 

Gart2

گزارش کامل را از این آدرس مشاهده کنید.

ابزارهای انبارش و ذخیره داده برای استفاده های تحلیلی :

 

275472_0001

مشاهده گزارش کامل

بانکهای اطلاعاتی عملیاتی :

 

gart4

مشاهده گزارش کامل

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا