استانداردها

نقشه راه توسعه کلان داده در کشور

این مطلب عیناً از سایت دکتر مرتضی جوان با هدف تجمیع منابع اطلاعاتی حوزه کلان داده نقل شده است.

استانداردها میزان بلوغ یک صنعت را در طول زنجیره ارزش آن از ابعاد مختلف (فنی/تجاری/فرهنگی) نشان می­دهند و بر اساس بلوغ صنعت به روزرسانی می شوند. نقشه راه یک فناوری اغلب روشی برای شناسایی شکاف بین استانداردهای موجود و استانداردهای مورد نیاز برای رسیدن به وضعیت مطلوب است. کارگروه کلان داده در جامعه آزاد رایانش ابری ایران، متشکل از اعضای مختلفی از صنعت، دولت، دانشگاه و جامعه کاربری، مطالعات گسترده ای را تا کنون در حوزه کلان داده در ایران و جهان انجام داده است و با توجه به تجربیات موفق مشابه در حوزه رایانش ابری، در تیرماه ۱۳۹۴ نسبت به انتشار نسخه اولیه نقشه راه پیشنهادی در موضوع کلان داده با تمرکز بر بعد فرهنگی اقدام نمود و بر اساس آن برنامه ریزی جهت حرکت به سمت وضعیت مطلوب متناسب با ظرفیت های جامعه آزاد رایانش ابری ایران صورت گرفت.

پس از گذشت یک سال و نیم از ارائه سند قبلی، و ضمن رصد آخرین وضعیت کلان داده در سومین رویداد بزرگ سالیانه جامعه آزاد رایانش ابری ایران، از زاویه دید رایانش ابری بعنوان یک فناوری راهبردی و پشتیبان، سند نقشه راه پیشنهادی مورد بازنگری قرارگرفته و نسخه ۴٫۰ آن منتشر گردید که که می توانید آنرا از اینجا دانلود نمایید.. در این نسخه ضمن بررسی استانداردهای جدیدی که در حوزه کلان داده تدوین شده است، اکوسیستم کلان داده و نقش ها و فعالیت­های اصلی و سطح بالای مطرح در آن بر اساس استاندارد ITU-T Y.3600 بطور خلاصه نشان داده شده است که جزییات بیشتر در گزارش اصلی قابل دسترسی است. همچنین انطباق معماری رایانش ابری بر اساس استاندارد ISO17789 برای پشتیبانی از این خدمات کلان داده در بستر ابر نشان داده شده که در قالب یک مثال کاربردی برخی از ابعاد آن مورد شرح و بررسی قرار گرفته است. بررسی های اخیر می­تواند به عنوان الگوی مناسبی برای استانداردسازی مفاهیم مورد استفاده در حوزه کلان داده در کشور در نظر گرفته شود تا زمینه بهتری برای توسعه فناوری و خلق ارزش بر اساس یک ادبیات مشترک در بین بازیگران مختلف این صنعت فراهم شود.

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا