ابزار و کتابخانه ها

ارزیابی نرم افزارهای هوش تجاری و آنالیز داده توسط گارتنر

امروزه داده ها با قالب های مختلف و اشکال متنوع در سازمانها در قالب بانک های اطلاعاتی مختلف و فایلهای لاگ و …. توزیع شده اند و برای استخراج اطلاعات مفید و بصری سازی داده ها یا باید از مهندسین داده کمک گرفت که به صورت حرفه ای به تجمیع و تحلیل داده ها بپردازند یا از نرم افزارهای هوش تجاری استفاده کرد تا به کمک امکانات مختلف و متنوع آنها به تولید انواع گزارشات از داده ها پرداخت و در اختیار مدیران و بخشهای مختلف سازمان گذاشت .

به نظرم فرهنگ استفاده از این نرم افزارهای هوش تجاری باید در سازمانهای کشور نهادینه شود و از ذخیره صرف داده ها در بانکهای اطلاعاتی به سیستم های هوشمند و تصمیم ساز حرکت کنیم .

چند هفته پیش مهمان یکی از مدیران فناوری اطلاعات یکی از سازمانهای دولتی بودم. در بین صحبت هایش به یک نکته جالب اشاره کرد. می گفت مدیر یکی از واحدهای سازمان هر روز از صبح تا عصر نرم افزار QlikView‌ روی سیستمش باز و در حال اجراست و به محض به روز شدن اطلاعات توسط استانهای مختلف ، تغییرات  نمودارهای پیشرفت پروژه ها و … را در لحظه مشاهده می کند و می تواند کنترل کاملی روی روند کارها داشته باشد.

سایت گارتنر در ابتدای سال جاری میلادی نرم افزارهای هوش تجاری موجود در بازار دنیا را در چهار گروه طبقه بندی کرده است که مقاله کامل و جزییات هر کدام از این گروه بندیها و نرم افزارها را می توانید در این مقاله بیابید اما با یک نگاه به این نمودار که در زیر آورده شده است شرکتهای شاخص در این حوزه به راحتی قابل مشاهده هستند.  از جمله آنها می توان به  Tableau و Qlik و   Microsoft و SAS و SAP و Oracle اشاره کرد .

سعی خواهد شد به تدریج هر کدام از این نرم افزارها معرفی و آموزشهای لازم در سایت مهندسی داده قرار گیرد. در این مقاله هم سایتی برای دسترسی به فهرست ابزارهای مختلف هوش تجاری با مزایا و معایب هر یک معرفی شده است .

سال ۲۰۱۴

Gartner

سال ۲۰۱۵

Gart1

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا