استانداردها

فناوری داده های عظیم و الزامات قانونی آن

مرکز پژوهشهای مجلس در خرداد ماه سالجاری گزارشی را با عنوان فناوری داده های عظیم و الزامات قانونی آن در بیست و چهار صفحه ارائه کرده است که بیشتر مروری است بر الزامات و نیازمندیهای دولت ایران به استفاده از داده ها و فناوریهای نوین پردازشی مرتبط با آن .

با این وجود نفس این عمل جای تقدیر دارد و اینکه بحث داده و بخصوص کلان داده در سیاستگذاری های آتی کشور دیده شود را به فال نیک میگیریم . البته پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات هم سال گذشته همایش داده های عظیم را برگزار کرد که نشانگر توجه مسئولین دولتی به این بخش نوین از دنیای معاصر است .

متن گزارش را از این آدرس می توانید دانلود کنید و خبری که خود مرکز پژوهشهای مجلس در این باره منتشر کرده است از قرار زیر است :‌

در سال های اخیر صنعت فناوری اطلاعات، با ظهور حجم گسترده ای از داده ها و اطلاعات مواجه بوده که این داده ها عمدتا از منابع متفاوتی از جمله ابزارهای علمی، ماهواره ها، رسانه های دیجیتالی ، ایمیل ها ، وبلاگ ها ، تراکنش های مالی، شبکه های اجتماعی و دیگر انواع شبکه؛ شبیه سازی های علمی، مدل ها و نظرسنجی ها ؛ تجزیه و تحلیل های محاسباتی از داده های مشاهداتی و غیره پدیده می آیند که موارد مذکور شامل متن، تصویر ، صوت و غیره می شوند. نیاز به مدیریت و تجزیه و تحلیل این حجم گسترده از داده ها باعث پیدایش مفهوم جدیدی به نام «داده های عظیم» شده است. در واقع داده های عظیم اشاره به مجموعه داده های بزرگ و پیچیده ای دارد که با ابزارهای مدیریتی و پایگاه داده های سنتی قادر به مدیریت نیستند و برای جمع آوری ، ذخیره سازی ، به اشتراک گذاری ، پردازش و مدیریت، نیازمند فناوری های جدیدند. داده های عظیم برای یادگیری سیستم های اطلاعاتی، داده کاوی، کشف الگوهای پنهان، همبستگی های ناشناخته و افزایش ضریب هوشمندی در سازمان های تجاری، بنگاه های اقتصادی و تحلیل های مالی ، تحقیقات ژنتیکی ، زیست شناسی ، پیش بینی تغییرات آب و هوایی و غیره به کار گرفته می شوند. همچنین تجزیه و تحلیل داده های عظیم می‌تواند بهره وری و اثربخشی را در سراسر طیف گسترده ای از مسئولیت های دولت، از طریق بهبود فرآیند های دولتی افزایش دهد.
دولت ها قادر خواهند بود با مدیریت و به کارگیری ابزارهای تجزیه و تحلیل این داده ها در جهت پیشگیری از جرم و جنایت ، بهبود ترافیک و حمل و نقل، افزایش دفاع و امنیت ملی، مدیریت درآمد، ملاحظات زیست محیطی و خدمات اجتماعی ، اقدامات موثری برای رفاه شهروندان انجام دهند. بدین منظور توسعه بهره گیری از داده های عظیم از سوی دولت ها علاوه بر تامین زیرساخت های قدرتمند تجزیه و تحلیل داده ها، مستلزم تامین الزامات حقوقی و قانونی مرتبط نیز است. این زیرساخت ها شامل حفظ حریم خصوصی یا حفاظت از داده های شخصی، رعایت مالکیت فکری داده ها، مقررات و الزامات قراردادی است. این گزارش با مروری بر مفاهیم و کاربردهای داده های عظیم در سطح ملی به تبیین الزامات حقوقی و قانونی بهره گیری از داده‌های عظیم به ویژه حفاظت از داده های شخصی می پردازد.

 

 

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا