معرفی کتاب

معرفی کتاب : Database Performance at Scale

در دنیای امروز که با حجم عظیم داده‌ها و افزایش روزافزون سرعت تولید آن‌ها روبرو هستیم، نیازهای جستجو و تحلیل به‌موقع داده‌ها، ما را با چالش‌هایی مواجه می‌سازد که رفع آن‌ها مستلزم دانش عمیق در زمینه زیرساخت‌های پایگاه‌های داده است. تنها با بهره‌گیری از این دانش است که می‌توانیم نقاط ضعف را شناسایی کرده و راهکارهای مناسب را برای پیشبرد اهداف کسب و کار خود اتخاذ نماییم. بدون درک کافی از پشت صحنه مدیریت و پردازش داده‌های حجیم، غلبه بر موانع و دستیابی به عملکرد مطلوب، امری دشوار خواهد بود.‌

کتاب Database Performance at Scale‌ که برخاسته از تجربیات نویسندگان خود در راه‌اندازی و توسعه ScyllaDB به عنوان یک جایگزین با کارآیی بسیار بالاتر نسبت  به کاساندراست (بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند دیسکورد از کاساندرا به این دیتابیس مهاجرت کرده‌اند ) ، می‌تواند این دید عمیق و مهندسی را به شما بدهد. 

بهینه سازی عملکرد پایگاه داده در مقیاسی که برای کاربردهای داده محور امروزی مورد نیاز است، اغلب به چیزی بیش از بهینه سازی عملکرد و مقیاس پذیری (تنظیمات معمول دیتابیس‌ها ) نیاز دارد. این کتاب نکات نادیده گرفته شده رایج، مشکلات و فرصت هایی را به اشتراک می گذارد که به بسیاری از تیم ها در عبور از چالش‌های داده‌های کلان و هدایت مناسب عملکرد پایگاه داده در حجم زیاد کمک کرده است.

این کتاب یک راهنمای جامع برای پایگاه های داده توزیع شده و یا حتی یک منبع مقدماتی برای این موضوع نیست. بلکه، نگاهی است به عوامل مختلفی که بر عملکرد یک دیتابیس تأثیر می گذارند. در حقیقت تجربیات آموخته نویسندگان کتاب در مواجهه با چالش‌های مختلف مدیریت داده‌های حجیم است و راه‌کارهای کاربردی برای گذر از چالش‌های این حوزه.

درباره نویسندگان

این کتاب با تکیه بر تجربه نویسندگان در مهندسی پایگاه داده عملکردمحور و کاربران پایگاه داده عملکردمحور، آنچه را که تیم ها برای دستیابی به عملکرد فوق العاده پایگاه داده، تاخیر پایین، نرخ انتقال بالا یا هر دو باید در نظر بگیرند، ارائه می دهد. این نویسندگان که فهرست و بیوگرافی آنها را در ابتدای کتاب می‌توانید مشاهده کنید، تجربه کار با سیستم های توزیع شده چندین پتابایتی با میلیون ها تراکنش در ثانیه، سیستم های حیاتی کسب و کار با تاخیر پایدار کمتر از یک میلی ثانیه و همچنین مشکلات و موانع رایجی را که تاکنون کمتر درباره آنها صحبت شده است، دارند و این موضوع باعث شده است با کتابی مواجه باشیم که سرشار از تجربه‌ها و نکات ارزشمند است.

دو فصل اول کتاب شما را با یک داستان سرگرم کننده و خیالی در حوزه دیتا، آماده ورود به مباحث عمیق و مهندسی فصل‌های بعدی میکند که در طی این داستان، موانع زیادی را که ممکن است با آنها روبرو شوید آشکار می شوند و  به طور ناخودآگاه با طیف گسترده ای از استراتژی ها برای گذر از آنها در همان ابتدای کتاب آشنا می‌شوید.

در مجموع، خواندن این کتاب می‌تواند دید شما را نسبت به موضوع عملکرد پایگاه داده در مقیاس بزرگ گسترش دهد و دانش شما را برای طراحی و اجرای راه حل‌های بهینه افزایش دهد.

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا