خانه / اخبار / هوش مصنوعی، کلان داده و انتخابات آمریکا

هوش مصنوعی، کلان داده و انتخابات آمریکا

با اوج گیری رقابت های انتخاباتی بین دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در هفته های گذشته، شاهد پیش بینی ها و نظر سنجی های مختلفی درباره برنده این انتخابات بودیم که اکثر آنها، کلینتون را رئیس جمهور آینده آمریکا میدانست. با این وجود و علیرغم انتظار رسانه ها، ترامپ توانست عنوان ۴۵ امین رئیس جمهور آمریکا را از آن خود کند .

یکی از معدود سیستم های هوش مصنوعی که توانست به درستی، برنده نهایی را تعیین کند سامانه ابداعی یک شرکت هندی با نام MoglA بود که با تکیه بر میزان جلب نظر مردم توسط یک نامزد در شبکه های اجتماعی مختلف توانست تخمین دقیقی از رفتار پنهان جامعه داشته باشد . این شرکت در حال حاضر بر روی هوش مصنوعی در حوزه سلامت و استارتاپ http://genic.ai کار می کند.

به گفته ی بنیانگذار این استارتاپ، آقای  Sanjiv Rai که هوش مصنوعی MogIA را توسعه داده:

اگر چه بیشتر الگوریتم ها تحت تاثیر تعصبات توسعه دهندگان و برنامه نویسان قرار دارند اما هدف این هوش مصنوعی یادگیری از محیط و توسعه ی قوانین خود در لایه های سیاست و ایجاد سیستم هایی بدون حذف داده ها است.

این سامانه هوش مصنوعی که با بررسی بیش از بیست میلیون داده ارسال شده کاربران در شبکه های اجتماعی درباره نامزدهای انتخابات توانست رئیس جمهور منتخب آمریکا را با تکیه بر داده های واقعی شبکه های اجتماعی پیش بینی کند، مهر تاییدی بود بر اینکه امروزه علم داده یک مشاور امین در تمامی حوزه های زندگی است و با مدلسازی درست و انتخاب معیارهای مناسب در ارزیابی داده ها ، می توان با پیش بینی درست آینده، راهکارهای مناسب را در زمان مناسب برای مواجهه با آن، اتخاذ کرد .

علاوه براین، استفاده از علایق و نظرات کاربران و حرکت به سمت آنها، نیز از دیگر دلایل پیروزی ترامپ برشمرده شده است .

مایکل کوسینسکی و موسسه کمبریج آنالتیکا مدعی شده‌اند که از طریق روان‌سنجی(Big Data یا کلان داده‌) روی کاربران فیسبوک در آمریکا، بر روی انتخابات تاثیر نهاده و زمینه پیروزی ترامپ را فراهم آورده‌اند. داس مگزین: کوسینسکی و تیمش مدلی را تهیه کرده‌اند که تحلیل سریع کلان‌ داده را ممکن می‌سازد و با تحلیل ۶۸ لایک فیسبوکی یک کاربر می‌توان به اطلاعاتی نظیر رنگ پوست، گرایش‌های جنسی و گرایش‌های سیاسی او دست یافت. بر اساس مدل کوسینسکی، اگر ۱۵۰ لایک یک کاربر در فیسبوک مبنای تحلیل این سامانه قرار گیرد، شناخت این سامانه نرم‌افزاری بیش از شناخت والدین خود آدم است و با تحلیل ۳۰۰ لایک، حتی بیش از شریک زندگی او. اوایل سال۲۰۱۴ پروفسوری با کوسینسکی تماس می‌گیرد و خواستار روان‌سنجی ۱۰میلیون کاربر فیسبوک در آمریکا می‌شود…..در انتخابات آمریکا آلکساندر جیمز آشبورنر نیکس با ترامپ همکاری کرد و با استفاده از کلان داده‌ها دست به تبلیغات دقیق و متناسب با نیازها، نگرانی‌ها و رویکردهای تک تک کاربران فیسبوک آمریکا زده‌اند.

سوء استفاده تدکروز نامزد انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا از کلان داده ها هم می تواند اهمیت علم داده و به کارگیری روشهای مدیریت کلان داده را بیش از پیش آشکار می سازد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.