مقایسه و انتخاب

محبوب ترین بانکهای اطلاعاتی سال ۲۰۱۶

سایت DB-Engines که مرجعیست برای اطلاعات کلی بانکهای اطلاعاتی رایج دنیا، هر ماهه بر اساس میزان محبوبیت و رواج بانکهای اطلاعاتی، یک رتبه بندی از آنها را ارائه می کند.

در رتبه بندی اخیر این سایت که بر مبنای داده های جستجو شده در گوگل، شبکه های اجتماعی، میزان استفاده از هر یک از این بانکهای اطلاعاتی در پروفایل متخصصین این حوزه و سایر پارامترهای مشابه این، صورت گرفته است مجدداً شاهد احراز رتبه چهارم این لیست توسط پستگرس هستیم . (در فروردین ۹۴ هم در همین سایت اشاره ای به پیشی گرفتن مانگو دی بی از پستگرس و احراز رتبه چهارم توسط این بانک اطلاعاتی سند گرا شده بود.)

در این رتبه بندی و در ده جایگاه اول شاهد رواج کاساندرا ، مانگو دی بی و ردیس هستیم و پیش بینی می کنیم که در آینده ای نزدیک کاساندرا و ردیس بعد از مانگو در رتبه های شش و هفت قرار بگیرند و الاستیک سرچ هم رتبه ای زیر ده را از آن خود کند که اگر نمودار گرایش بانکهای اطلاعاتی را هم بررسی کنیم، رشد خیره کننده الاستیک سرچ در سالیان گذشته، نوید بخش آینده ای درخشان برای این موتور جستجوی متنی است.

در مقاله ای که ابتدای سال ۲۰۱۷ توسط سایت DB-Engines منتشر شده است، SQL Server به عنوان بانک اطلاعاتی سال دنیا انتخاب شده است و دلیل آنهم علاوه بر جستجوهای زیاد توسط کاربران، ظاهر شدن در پروفایل کاربران در شبکه لینکدین، میزان بالای گرایشات در گوگل ترندز و نیز مباحث مطرح شده در وب سایت StackOverflow بوده است.

SQL Server is particularly strong in the ranking categories job offers and LinkedIn profiles, but it scores very well also in all the other ranking components such as Search Engine hits, Google Trends and StackOverflow discussions.

رتبه دوم هم به مای اسکیو ال و رتبه سوم هم به پستگرس رسیده است. نسخه های اخیر پستگرس در سال ۲۰۱۶ و افزودن قابلیت های مدیریت کلان داده به این بانک اطلاعاتی ، از دلایل انتخاب پستگرس ذکر شده است. برای جزییات بیشتر، به مقاله اصلی مراجعه کنید.

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا