ابزار و کتابخانه هازبانهای تحلیل و مدیریت داده

بررسی روند رشد ابزارهای مطرح حوزه تحلیل داده

سایت burtchworks که یک سایت کاریابی در حوزه تحلیل و پردازش داده است، اخیراْ مقاله ای منتشر کرده است با عنوان «متخصصین تحلیل داده کدام ابزار را ترجیح می دهند: R ، پایتون یا SAS» و در آن سه ابزار رایج در حوزه تحلیل و پردازش داده یعنی پایتون، R‌ و SAS را  از لحاظ محبوبیت و درصد رواج در حوزه های مختلف علم داده بر اساس پاسخهایی که بالای هزار نفر از فعالان این حوزه به پرسشنامه مربوطه داده اند را با هم مقایسه کرده است . نکته اصلی که از این نمودارها می توان دریافت، روند رو به رشد زبان پایتون در همه حوزه بخصوص در حیطه علم داده است که می توان پیش بینی کرد که در چند سال آتی ، بیشترین محبوبیت را در بین متخصصین مختلف حوزه های متنوع پردازش داده داشته باشد.

خلاصه بررسی های صورت گرفته را در نمودارهای زیر می توانید مشاهده کنید :

 1

2

3

 

4

 

5

 

6

7

 

همانطور که جناب محتاط عزیز در کانال تلگرام علم داده به این موضوع اشاره کرده اند ، دلیل رواج فعلی دو ابزار R‌ و SAS‌ را وجود کتابخانه های غنی و کامل این دو دانسته اند :

همانطور که از نمودارهای سایت Kdnuggets قابل مشاهده می باشد رشد ۵۳ درصدی زبان پایتون در حوزه علم داده طی یک سال گذشته این زبان را به زبان اول این حوزه تبدیل کرده است. در حوزه تحلیل های پیش بینانه نیز همچنان زبان R و SAS با توجه به وجود کتابخانه های غنی و قدرتمند در حوزه یادگیری ماشین و الگوریتم های پیش بینی بیشترین کاربرد را داشته اند.

 

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا