اخبار و مقالات

همه دروغ می‌گویند – وقتی گوگل ما را بهتر از هر کسی می‌شناسد

آنچه همگان در محافل خصوصی و عمومی از خود نشان می‌دهند با آنچه گوگل از تحلیل جستجوهای ما در مورد ما می‌‌داند، متفاوت است. اگر نصف شب دل درد بگیرید ممکن است این مطلب را شریک زندگیتان مطرح نکنید اما احتمال اینکه از گوگل بپرسید «درمان فوری معده درد»، بالاست.

اگر از دنبال کنندگان پادکست‌های ایرانی هستید، حتماً با پادکست زیبا و حرفه‌ای آقای علی بندری با نام چنل‌بی ، آشنا هستید. پادکستی که به صورت منظم، یک خبر یا گزارش جذاب و دست اول از دنیای اطراف ما را به صورت شنیداری آماده و در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد که نقطه قوت اصلی آن علاوه بر تدوین حرفه‌ای و صدای دلنشین گوینده و انتخاب مطالب جذاب، وجود سایتی برای ارتباط با مخاطبین و بیان برنامه‌های آتی و نیز عکس‌ها و فیلم‌های هر اپیزود است.  جدیداً نسخه مکمل این پادکست با نام بی‌پلاس هم راه‌اندازی شده است که هدف آن، خلاصه کردن یک کتاب (اغلب لاتین و ترجمه نشده) در قالب یک پادکست ۳۰ دقیقه‌ای است.

در اپیزود سوم این پادکست، کتاب «همه دروغ می‌گویند» آقای سث استفن دیویدویتس  که یکی از متخصصین کلان‌داده و از مهندسین داده سابق شرکت گوگل بوده است، بررسی شده است. «نویسنده معتقد است، هم‌چنان که مردم در نظرسنجی‌ها حقیقت را پنهان می‌کنند و تحلیل‌گران را به بی‌راهه می‌برند، با گوگل خیلی روراست‌تر هستند. چیزهایی را جست‌وجو می‌کنند که ممکن است افراد دیگری نکنند. البته اطلاعات جست‌وجو ناشناس است و مشخص نیست کدام کاربر چه چیزی را جست‌وجو کرده‌است اما وقتی همه‌ی آن را با هم نگاه کنیم می‌توانیم الگوهایی را تشخیص دهیم که به ما کمک کند متوجه شویم مردم واقعاً چه می‌خواهند و به چه چیزی فکر می‌کنند.»

توصیف این اپیزود را از صفحه اصلی آن در سایت بی‌پلاس عیناً نقل می‌کنیم :

این کتاب درباره این است که اینهمه اطلاعاتی که گوگل و شرکت های مشابهش از مردم جمع می کنند به چه دردی می خورد و چه چیزهای جالب و مهمی درباره عادات و رفتارها و روحیات انسان ها نشون می دهند. حرف اصلی کتاب این است که ما به همه دروغ می گوییم به جز گوگل. مثلا اگر شما نیمه شب با درد و سوزش معده بیدار شوید ممکن است درباره درد چیزی به شریک یا والدینتان نگویید. ولی به احتمال زیاد از گوگل می پرسید که چنین دردی نشانه چه چیزی می تواند باشد. این اطلاعات دقیق تر و صادقانه تر از هر نظرسنجی ای هستند و می توان از آنها استفاده کرد و مثلا فهمید کسانی که امروز درمان سرطان معده را گوگل می کنند شش ماه پیش در گوگل دنبال چه چیزی بوده اند. شاید اصلا با این کار توانستیم کسانی را که در معرض این بیماری هستند زودتر پیدا کنیم و شانس درمانشان را بالا ببریم.

به مثال دیگری از نویسنده درباره میزان تاثیر رفتار پنهان کاربران در دنیای سیاست که به کمک تحلیل داده‌های گوگل، به دست آمده است توجه کنید: (نقل از صفحه کامل اپیزود ) :

«مورد دیگری که نویسنده بررسی کرده‌است، جست‌وجوهای کاربران درباره‌ی فرزندان دختر و پسرشان است. نویسنده می‌گوید تصور من این بود که در آمریکای امروز مردم نگاه برابری به دختران و پسران خوددارند. ولی این‌بار هم داده‌های جست‌وجوی گوگل نمایان‌گر شرایطی متفاوت است.
جست‌وجوهایی که با عبارت «آیا پسرم….» شروع می‌شود با این عبارات ادامه می‌باید که «آیا پسرم نابغه است؟» «آیا پسرم نظرکرده است؟» اما جست‌وجوهای مشابه درباره‌ی فرزندان دختر بیش‌تر با عباراتی مانند «آیا دخترم اضافه‌وزن دارد؟» «آیا دخترم زشت است؟» انجام می‌شود. یعنی برخلاف آن‌چه احتمالاً نظرسنجی‌ها نشان خواهند داد، هنگامی که والدین در خلوت خود و صادقانه با گوگل برخورد می‌کنند برای پسرهای خود به‌خاطر توانایی‌های فکری‌شان هیجان‌زده‌اند اما برای دخترهایشان به دلیل کاستی‌های فیزیکی نگران. چیزی که حتی امکان دارد خود نیز از آن باخبر نباشند.»

کتاب «همه دروغ می‌گویند» پس از انتشار در سال ۲۰۱۷ هم جزء پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و هم در لیست کتاب سال اکونومیست قرار گرفت. در این کتاب علاوه بر مثال‌های مختلفی که کاربرد کلان‌داده را نشان می‌دهد، معایب و اشتباهاتی که با وجود داده فراوان ممکن است پیش آید هم بررسی شده است و جنبه‌های اخلاقی این کار هم مورد توجه قرار گرفته است.

لپ کلام اینکه هم چنل‌بی و بی‌پلاس را به لیست پادکست‌های خود برای گوش‌دادن روزانه، اضافه کنید و هم به طور خاص این اپیزود مرتبط با کلان‌داده و گوگل را از دست ندهید.

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا