اخبار

مروری بر خبرنامه‌های مفید حوزه پردازش داده

عضویت در خبرنامه‌های تخصصی، یکی از بهترین راه‌ها برای به روز بودن است.

اطلاع از آخرین اخبار حوزه ذخیره، پردازش و تحلیل داده و یافتن اخبار مفید از بین صدها خبری که روزانه در این حوزه در جامعه جهانی منتشر می‌شود، با وجود مشغله‌ای که زندگی مدرن برای همه ما به ارمغان آورده است، امری حیاتی اما طاقت‌فرسا برای تمام فعالان حوزه داده است. اشتراک خبرنامه های مفید هفتگی در این حوزه، می‌تواند بار اصلی این کار را از دوش ما بردارد و ضمن صرفه جویی در وقت و انرژی، مطالب اولویت بندی شده و مهم‌تر را برای ما گلچین کند.

در ده سال اخیر، خبرنامه های مختلفی را در این حوزه مشترک شده‌ام و بسیاری را هم لغو اشتراک کرده ام و در حال حاضر، حدود پنج خبرنامه هفتگی در حوزه داده را مشترک هستم که منبع تغذیه اصلی بنده برای اطلاع از اخبار، کتابخانه‌ها، دیتابیس‌ها و سایر اخبار مرتبط با داده‌هاست. تصمیم گرفتم در این نوشتار، این چند خبرنامه را با علاقه‌مندان این حوزه به اشتراک بگذارم.

قبل از معرفی خبرنامه‌ها، بهتر است مهندسی داده را که در ادامه به آن، اشاره کرده ام، تعریف کنم . منظور از مهندسی داده، فرآیند طراحی و نگهداشت زیرساخت‌های ذخیره و پردازش داده در حجم کلان است . علمی که مباحث مربوط به کلان‌داده، بانک‌های اطلاعاتی تحلیلی و پردازش جریان را در بر میگیرد.

یک خبرنامه خوب باید سه ویژگی انتشار منظم، طبقه بندی اخبار و انتخاب اخبار مناسب را حتما داشته باشد.

خبرنامه‌های حوزه پردازش داده و بانک‌های اطلاعاتی

در فهرست زیر ترتیب خاصی وجود ندارد و همه آنها را برای بررسی هفتگی،‌ مفید می‌دانم :

  • SF Data Weekly : این خبرنامه که آخرین شماره آن ، ۱۵۸ است، طبقه بندی بسیار مناسب و مقالات مفید و جذابی دارد که جزء خبرنامه‌های محبوب بنده قرار دارد.
نمایی از مطالب SF Data Weekly
  • DB Weekly : این خبرنامه هم که جزء قدیمی‌های این حوزه به شمار می رود و آخرین نسخه آن، شماره ۳۲۵ است، به مباحث مرتبط با بانک‌های اطلاعاتی (SQl&NoSQL) می پردازد و منبع خوبی برای دریافت آخرین اخبار حوزه بانک‌های اطلاعاتی به شمار می رود.
  • Data Science Weekly : اگر از علاقه مندان مباحث علم داده و مباحث تحقیقاتی علم داده هستید، این خبرنامه را از دست ندهید. (آخرین شماره : ۳۹۲ )
  • Data Eng Weekly : قبلا با نام Hadoop Weekly منتشر می شد و اخیرا به خبرنامه مهندسی داده، تغییر نام داد و الحق و الانصاف، حق مطلب را در حوزه مهندسی داده به صورت هفتگی ادا می کرد. مقالاتی از بزرگترین شرکتهای مهندسی دنیا در خصوص مباحث مرتبط با زیرساختهای پردازش داده، انتخاب و ارائه میشد که حقیقتا جذاب و بسیار مفید بود. چند ماهی است که تهیه کننده این خبرنامه، خبر از تعلیق آن تا زمان نامشخص را داده است که امیدوارم شاهد بازگشت این خبرنامه بسیار مفید در حوزه مهندسی داده باشیم. نسخه جدید و تقریبا مشابهی از این خبرنامه را در این آدرس، می توانید پیدا کنید. اگر در حوزه مهندسی داده، مشغول به کار هستید، حتما این خبرنامه جدید را در لیست مطالعه هفتگی خود داشته باشید.
  • خبرنامه‌های هفتگی TowardsDataScience و Medium که مقالات متنوعی را بر اساس تاریخچه مطالعات شما به صورت هفتگی ارسال می کنند هم حاوی اخبار و مقالات مفیدی است که می‌تواند بسته به علایق شما و مطالبی که مرور می کنید، خودشان را تطبیق دهند.

خبرنامه‌های عمومی

علاوه بر خبرنامه‌های تخصصی حوزه داده، مرور هفتگی آخرین اخبار دنیای نرم افزار و برنامه‌نویسی حتی در حد بررسی تیترها، می‌تواند مفید باشد. سه خبرنامه زیر را در این خصوص مفید می دانم و به شخصه از آنها استفاده می کنم :

  • Programmer Weekly : خبرنامه نسبتا جدیدی که قبلا با نام NoSQLWeekly منتشر می شد و اخبار حوزه توسعه نرم افزار را می‌توانید به صورت هفتگی با آن، مرور کنید.
  • خبرنامه هفتگی InfoQ : یکی از بهترین خبرنامه‌ها برای اخبار جدید حوزه فناوری اطلاعات که هم طبقه بندی شده است و هم حاوی ویدئو، پادکست و مطالب مفید حامیان این خبرنامه. در پایین صفحه اصلی InfoQ، فرم عضویت در خبرنامه را می‌توانید بیابید.
  • Python Weekly : این خبرنامه قدیمی هم اخبار حوزه پایتون را پوشش می دهد و به دلیل عجین بودن این زبان با پردازش داده، بررسی هفتگی آن هم می‌تواند مفید و الهام بخش باشد.

با توجه به مشغله‌ فراوانی که امروزه گریبانگیر تقریبا همه ماست، توصیه می کنم آخر هفته ها و به صورت منظم و خارج از کارهای روزانه، وقتی را برای بررسی این خبرنامه‌ها اختصاص دهید.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا