ابزار و کتابخانه هابانکهای اطلاعاتی گراف محور

امکانات جدید SQL Server 2017 -پیوند بانک اطلاعاتی رابطه ای و هوش مصنوعی

پیش نمایش نسخه جدید اس کیو ال سرور توسط مایکروسافت، چندی پیش (۳۰ فروردین ۹۶) به صورت رسمی برای آزمایش و ارزیابی توسط متخصصین این حوزه(CTP)، عرضه شده است . این نسخه را می توانید با حجم حدود ۱٫۷ گیگابایت از سایت رسمی خود مایکروسافت دانلود و به مدت شش ماه به صورت رایگان استفاده کنید.  نکته جالب توجه اینکه نسخه مخصوص لینوکس آنرا هم قابل دانلود و استفاده است.

هنگام نصب این نسخه از اس کیو ال سرور، گزینه های متنوعی پیش روی شماست :

مایکروسافت که در نسخه ۲۰۱۶ این نرم افزار با افزودن امکان اجرای برنامه های R  و نیز تکمیل امکان اتصال به هدوپ و نیز قابلیت ذخیره و جستجوی داده های JSON یک گام بلند به سمت ایجاد یک بستر همه منظوره تحلیل داده برداشته بود، با امکانات جدیدی که در نسخه ۲۰۱۷ به مجموعه SQL Server اضافه کرده است، آنرا به یک گزینه مناسب و جامع برای کارهای تراکنش محور و نیز تحلیلی تبدیل کرده است.

امکاناتی که در نسخه جدید شاهد آنها هستیم عبارتند از :

  1. افزودن امکان پشتیبانی از زبان پایتون که خبری بسیار خوب برای دانشمندان داده در تحلیل و پردازش داده ها و استفاده از کتابخانه های قدرتمند و متنوع پایتون به صورت مستقیم درون خود دیتابیس، است.
  2. مدلسازی داده ها به صورت گراف یا پشتیبانی از گراف دیتابیس ها که به صورت پیش ساخته درون خود موتور اصلی اس کیو ال سرور تعبیه شده است امکان پردازش و تجزیه و تحلیل داده های گراف محور مانند شبکه های اجتماعی، اینترنت اشیاء ، سامانه های توصیه گر  را به راحتی در اختیار برنامه نویسان قرار می دهدو آنها را از استفاده از سایر بانکهای اطلاعاتی برای این منظور، بی نیاز می کند.
  3. بهینه سازی تطبیقی پرس و جو ها : هنگام اجرای یک پرس و جو (کوئری) به صورت خودکار بهترین روش انجام کوئری توسط دیتابیس ها انتخاب و سپس آن پرس و جو اجرا میشود اما در طول زمان ، ممکن است با افزایش حجم داده ها و سایر عوامل، روش اجرای  سریعتر و بهینه تری هم بتوان برای کوئری درنظر گرفت. در نسخه جدید اس کیو ال سرور، یک تاریخچه برای هر پرس و جو در نظر گرفته میشود و اگر در طول زمان، با کندی زمان اجرای این کوئری مواجه شدیم ، به طور خودکار، اس کیو ال سرور روش جایگزین و بهینه تری را برای اجرای آن در نظر میگیرد.
  4. بهبود امکانات هوش تجاری : بهبود امکانات گزارش گیری حرفه ای و افزایش امکانات سرویس تحلیل مایکروسافت از جمله مزایای نسخه جدید بانک اطلاعاتی مایکروسافت است.
  5. افزودن امکانات خاص محیط رایانش ابری مایکروسافت : امکان اجرای کوئری ها روی چندین دیتابیس به صورت همزمان در بستر رایانش ابری مایکروسافت با نام آژور (Azure) هم جزء قابلیت های جدید این نسخه از اس کیو ال سرور است.

در زمینه هوش مصنوعی هم با وجود شبکه های عصبی از پیش آموزش داده شده برای کاربردهای تحلیل احساسات و پردازش تصویر و پشتیبانی کامل از SparklyR, SparkETL  SparkSQL و نهایتاً قابلیت بکارگیری پردازنده های گرافیکی GPU برای شبکه های عصبی، پیشرفت چشمگیری را در این نسخه از اس کیو ال سرور شاهد هستیم .

در زیر دو ویدئو راجع به امکانات مدلسازی گراف و نیز هوش تجاری اس کیو ال سرور را می توانید مشاهده کنید:

 

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا