معرفی و اخبار عمومی

شما هم هنوز از SQL-92 استفاده می‌کنید؟

در بین خبرنامه های هفتگی، به اسلایدی از سایت modern-sql برخوردم راجع به امکانات جدید SQL بخصوص امکاناتی که از سال ۹۲ به بعد و تا نسخه SQL-2016 اضافه شده است.

اولین اسلاید از مجموعه ۱۶۷ تایی این آموزش، هم مرا به دوران دبیرستان برد و  حال و هوای خوشی که با کار با ویندوز ۳٫۱ و ورد ۶ داشتیم و هم سوالی که در این اسلاید پرسیده بود مرا به فکر فرو برد که سخن درست و بجایی است «آیا هنوز با ویندوز ۳٫۱ کار می‌کنید؟ پس چرا هنوز به SQL-92 چسبیده اید؟»

دیدم حرف حسابی زده است. بسیاری از دور و بری های خودم از SQL به همان اسلایدهای سیلبرشاتز دوران دانشگاه بسنده کرده ایم و از بسیاری از امکاناتی که در این ۲۵ سال به SQL افزوده شده است، غفلت کرده ایم.

عادت کرده ایم برای هر پرس و جویی با همان روش قدیمی Select  های تو در تو و کمی هوش و ذکاوت، SQL بنویسیم.

امکاناتی مانند کار با پنجره های زمانی، استفاده از with برای خلاص شدن از چاه Select های تو در تو، دستورات بازگشتی برای یافتن نتایجی مانند یافتن روابط پدر و فرزندی، گروه بندی چندگانه نتایج آماری ، دستور OVER‌، دستور فیلتر ، Match‌ جزء امکاناتی است که در این ارائه به صورت جذاب و با زدن مثال و رسم شکل توضیح داده شده است.

اگر فرصت بررسی تمام امکانات جدید SQL را ندارید، حتما وقت بگذارید و این آموزش کوتاه و مفید را بررسی کنید. هر چند نویسنده اذعان کرده است که تنها بخشی از امکانات جدید SQL را با شما درمیان گذاشته است و اگر می خواهید به صورت حرفه ای با امکانات SQL مدرن آشنا شوید باید به خود استانداردها (و یا سایر مقالات همین سایت) مراجعه کنید.

جالب اینجاست که خیلی از امکانات جدید SQl توسط هیچ کدام از بانکهای نوین هنوز پشتیبانی نمی شوند و خیلی از امکانات ذکر شده هم تازه به نسخه های جدید دیتابیس های رابطه ای معروف اضافه شده اند (البته دیتابیس شرکت IBM یعنی DB2 خیلی از امکانات را از سالها پیش و قبل از بقیه، به مجموعه خود افزوده است)

با هم چند مثال از این آموزش را می بیینیم :

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا