معرفی و آموزش

افزوده شدن SQL به الاستیک سرچ

الاستیک سرچ به عنوان یکی از قویترین موتورهای جستجوی متنی، توانسته است رتبه هشتم را در بین بانک‌های اطلاعاتی محبوب دنیا به خود اختصاص دهد. این موتور جستجو که علاوه بر جستجوی متن، امکان مقیاس‌پذیری افقی را هم به صورت درون‌ساخت داراست و حجم بالای داده‌ها را به راحتی مدیریت می‌کند، با افزودن امکاناتی مانند داشبورد مدیریتی کیبانا و پلاگین‌های جانبی مانند Logstash به یکی از ابزارهای پایش و مانیتورینگ داده‌ها در سازمان‌ها هم تبدیل شده است.

مشکل اصلی که برای سوئیچ به این دیتابیس و یا استفاده روزمره از این دیتابیس قدرتمند، وجود داشت، زبان پرس و جوی خاص آن یعنی DSL بود که زمان زیادی از تازه‌کاران برای تسلط بر آن، گرفته می‌شد (برای مشاهده گرامر این زبان، می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید).

در نسخه جدید الاستیک سرچ یعنی نسخه ۶.۳.۰ که به تازگی وارد بازار شده است، پشتیبانی اولیه از SQL به مجموعه امکانات الاستیک سرچ افزوده شده است که باعث محبوبیت و رواج بیشتر این دیتابیس خواهد شد.

کافیست درون کوئری ارسالی به الاستیک سرچ، دستورات SQL خود را بنویسید و با End-Point جدید sql، آنرا اجرا کنید. به مثال زیر توجه کنید :

قابلیت مفید دیگری که در کنار SQL به الاستیک سرچ اضافه شده است، امکان تبدیل دستورات SQL به دستورات اصلی الاستیک سرچ یعنی DSL است. یعنی می توانید از دستورات آشنای SQL استفاده کنید و کوئری مورد نظر خود را نوشته و اجرا کنید و سپس معادل DSL‌ آنرا بیابید تا رفته رفته با گرامر اصلی الاستیک سرچ هم آشنا شوید :

 

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

۶ دیدگاه

    1. برای اطلاعات متنی و ترکیب متن و داده، بسیار عالی عمل می کند اما اینکه شما ساختار رابطه ای یک دیتابیس را در الاستیک پیاده سازی کنیدو سرعت آن در مقایسه با دیتابیس های رابطه ای بیشتر باشد، مطلبی است که به آن شک دارم.

  1. سلام دوست عزیز

    ممنون از پست اموزنده و بدون حاشیه تون

    در مورد این SQL که فرمودید اضافه شده به نسخه جدید الستیک

    عرض کنم که این توی کیبانا متاسفانه کار نمیکنه

    ایا نصب خاصی چیزی میخواد؟

    1. ممنون از پیام دلگرم کننده شما.
      متاسفانه با اس کیو ال درون الاستیک کار نکرده ام و الان هم که سرچ کردم برای کیبانا و SQL به نتیجه خاصی نرسیدم . انشالله که سایر دوستان تست کنند و نتیجه را به بنده و شما اطلاع دهند.

  2. با سلام ممنون از مطالب خوبتون.
    من یک سری مقالات رو مطالعه کردم ظاهرا ماژول Redisearch نسبت به الاستیک خیلی عملکرد بهتری داره.
    برای یک پروژه کوچیک استفاده می کنم عملکرد خوبی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا