NewSQL & SQLمقایسه و انتخاب

پستگرس : انتخابی مناسب برای سریهای زمانی ، داده های گرافی و جغرافیایی

در مورد دیتابیس پستگرس (PostgreSQL) مطالب مختلفی را در این سایت منتشر کرده ایم . چهارمین دیتابیس رایج دنیا، دیتابیسی مناسب برای ذخیره داده های سندگرا (JSON) ،  از جمله این مقالات است. پستگرس به عنوان دیتابیسی مناسب برای ذخیره حجم بالای داده یا همان کلان داده با امکان اتصال مستقیم به کاساندرا، هدوپ و اسپارک ، به گزینه ای ایده آل برای کاربردهای پیچیده اطلاعاتی دنیای امروزه تبدیل شده است. علاوه بر آن ظهور افزونه های قدرتمند و کاربردی برای این بانک اطلاعاتی، نوید آینده ای درخشان را برای این دیتابیس محبوب میدهد.

چندی پیش بانک اطلاعاتی  TimeScqleDB که به طور خاص برای پردازش داده های مبتنی بر زمان یا همان سریهای زمانی رسماً معرفی و به بازار عرضه شد. این بانک اطلاعاتی که در حقیقت یک افزونه برای پستگرس است، به شما اجازه پردازش انواع داده های مبتنی بر زمان مانند لاگ ها و داده های سنسوری را به راحتی و با همان رابط کاربردی SQL می دهد. بنابراین برای ذخیره سریهای زمانی و جستجوی سریع آنها و نیز خلاصه سازی آنها بر حسب ساعت و دقیقه و …. می توانید از پستگرس به همراه TimeScaleDB‌ استفاده کنید. مثالهای زیر تا حدود زیادی گویای این موضوع است :

 

از طرفی در دنیای امروز، بسیاری از کاربردها را به شکل گراف به صورت موثرتری می توان ذخیره و پردازش کرد و اصولاً روابط در دنیای واقعی هم مجموعه ای از گره ها و یالهاست . مثلا به جای مدلسازی دیتابیس یک دانشگاه به صورت جدولی، می توان استاد، دانشجو ، دروس ، کلاسها و غیره را به شکل گره هایی مدلسازی کرد که هر رابطه بین دو گره مثلا رابطه بین استاد و درس همان یالهای گراف خواهند بود. کاربردهایی مثل شبکه های اجتماعی که ماهیتاً ساختار گراف مانند دارند.

برای ذخیره و پردازش این نوع از داده ها هم می توان از پستگرس استفاده کرد . AgensGraph  که بازهم یک افزونه بر روی پستگرس است امکان مدلسازی گراف را در این بانک اطلاعاتی با قابلیت نمایش گرافیکی نتایج را برای شما فراهم میکند. بخصوص تلفیقق داده های جدولی و گرافی به صورت همزمان از مزایای این افزونه است.

PostGIS هم سالهاست به عنوان یک بانک اطلاعاتی جغرافیایی با امکانات متنوع در اختیار توسعه دهندگان قرار دارد و مجموعه این قابلیت ها، پستگرس را به عنوان یکی از بهترین انتخابها در سامانه های اطلاعاتی امروزی مطرح کرده است و تعجب نکنید اگر در چند سال آینده رتبه دوم محبوبیت از مای اسکیو ال به این بانک اطلاعاتی منتقل شود.

مجتبی بنائی

دانشجوی دکترای نرم‌افزار دانشگاه تهران (yun.ir/smbanaie)، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه توسعه نرم‌افزار و مهندسی داده که تمرکز کاری خود را در چند سال اخیر بر روی مطالعه و تحقیق در حوزه کلان‌داده و زیرساخت‌های پردازش داده و تولید محتوای تخصصی و کاربردی به زبان فارسی و انتشار آنها در سایت مهندسی داده گذاشته است. مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و طراحی سامانه‌های مقیاس‌پذیر اطلاعاتی از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ایشان در چند سال گذشته است.

۲ دیدگاه

  1. ممنون بابت مطلبتون

    قبلا پستی که گذاشته بودید توش نوشته شده بود که پستگرس پشت قضیه از Cassandra برای ذخیره سازی استفاده می‌کنه (ستون گسترده)، با توجه به اینکه Json رو پشتیبانی میکنه میشه بعنوان سندگرا هم دیدش، برای داده های مکانی، سریهای زمانی و گرافی هم اینجا فرمودید که افزونه داره و به خوبی پشتیبانی میکنه، در واقع با توجه به نیازهای آینده داره برنامه ریزی و ارائه امکانات میکنه که این منجربه افزایش محبوبیت و تبدیلش به بهترین بانک اطلاعاتی میکنه فقط یه سوال داشتم اونم اینه که برای بحث بانک‌های کلید-مقدار مانند ردیس چه کاری رو انجام داده یا میخواد انجام بده؟ ممنون

    1. ممنون از دقت نظر شما. پستگرس می تواند با کاساندرا هم از طریق جداول خارجی ارتباط برقرار کند بدون اینکه کاربر متوجه بشود که داده ها در کاساندرا ذخیره شده اند اما ذخیره سازی جداول اصلی پستگرس، جداگانه است و به کاساندرا مرتبط نیست.
      بانکهای کلید مقدار درون حافظه ای مانند ردیس معمولاً به صورت مجزا و درکنار سایر بانکهای اطلاعاتی برای افزایش سرعت دسترسی به داده ها استفاده می شوند و شاید برنامه مدونی برای ترکیب آن با پستگرس وجود نداشته باشد هر چند اطلاعات بنده در این خصوص ممکن است کامل نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جای خالی در معادله زیر را با کی برد انگلیسی وارد کنید : * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا